I Melodifestivalens första deltävling presenterade sig bidragens låtskrivare i korta videoklipp inför varje uppträdande.
Till den andra deltävlingen var punkten struken. Däremot får stylister och koreografer programtid.
– Jag reagerar på att vi får mindre och mindre status. Det heter Melodifestivalen, nu är det en artisttävling och det är väl okej. Men om vi inte fortsätter skriva låtar så har man ingen festival längre, säger Linnea Deb.
Pling: ”Väldigt viktiga jobb”
Ingela Pling Forsman har skrivit bidraget Den du är som framförs av Elisa Lindström nu på lördag. Hon håller med om att upphovspersonerna bör få mer uppmärksamhet.
– Det är många som tror att alla artister skriver sina egna låtar. Vissa gör det men inte alla. Det handlar om väldigt viktiga jobb men det blir lätt att man glömmer bort dem, säger hon.
”De har en plan”
Årets Melodifestival ser annorlunda ut på grund av coronapandemin.
Publiken saknas och produktionen har i mesta möjliga mån dragit ned på personal och medverkande på plats i arenan Annexet i Stockholm.
Men Linnea Deb menar att osynliggörandet av låtskrivarna pågått en längre tid. I fjol fick upphovspersonerna inte längre sitta med sina artister i green room under tävlingen.
– Årets utveckling känns som ett led i Melodifestivalens plan. Typ: ”vad skönt att coronan slog till så vi blir av med dem”. Vi jobbar ett helt år för det här men sen får vi inte stå med våra artister. Man känner sig som en gycklare på slott.
”Blev inte som vi önskade”
Melodifestivalens tävlingsproducent Karin Gunnarsson svarar på kritiken i ett mejl.
”Anledning att hälsningarna togs bort i deltävling 2 är att utfallet inte blev som vi önskade. Vi hade en tanke och ett coronasäkert tillvägagångssätt att lyfta låtskrivarna på, som inte föll ut som vi ville. Den hyllande upplyftande känslan som vi ville skapa uteblev. Upphovspersonerna är viktiga för oss och vi jobbar vidare för att hitta en bra lösning”.