Många av dagens spel tillåter köp inuti dem. Det kan röra sig om kosmetiska föremål som kläder till spelarens avatar eller olika typer av verktyg som kan användas i spelet.
För att köpa dessa saker används ofta låtsasvalutor som först behöver köpas med riktiga pengar, något som Sveriges Konsumenter anser är problematiskt.
– Man listar sina priser enbart i låtsasvaluta och döljer den verkliga kostnaden i svenska kronor och det anser vi bryter mot diverse konsumentregler, säger Sinan Akdag, digital expert på Sveriges Konsumenter.
Nu anmäler Sveriges Konsumenter tillsammans med den europeiska konsumentorganisationen BEUC och 21 andra konsumentorganisationer från 17 länder några av världens största spelföretag till CPC, nätverket för EU:s konsumentmyndigheter för brott mot marknadsföringslagen, konsumentköplagen och avtalsvillkorslagen.
– Vi vill att spelföretagen ska tvingas att lista sina priser i svenska kronor för att tydliggöra hur mycket pengar konsumenten lägger på spelet, säger Sinan Akdag.
Köp inuti spel genererar mångmiljardintäkter till spelföretagen globalt varje år. Av de 50 mest spelade spelen 2023 hade 21 spel virtuella valutor. Av dessa hade åtta spel åldersgränsen 12 år eller yngre, uppger Sveriges konsumenter.
– Jag vet inte hur mycket jag har lagt på spelet, men jag köper typ 800 robux ibland, säger tolvåriga Alva Lindberg Werdler.
Hör mer om anmälan och barnens tankar om låtsasvalutor i videon.
SVT söker företagen som anmäls.
Spelföretagen som anmäls:
Epic Games
Mojang Studios
Roblox Corporation
Activision Blizzard
Supercell
Ubisoft
Electronic Arts