Tanken bakom utställningen är att ge inblick i de båda konstnärernas olika arbetsprocesser. Amerikanska Nicole Eisenmans med sin skulpturala installation, ”Maker´s Muck” (2022) som är ett nytt tillskott till Moderna Museets samling och Edith Hammars platsspecifika vägg- och golvteckningar.
– Process är väldigt mycket att förlora sig själv, bara ger upp kontrollen typ. Det är också där all stor konst på något sätt hör, säger Edith Hammar. Men under ytan finns allvar – fientligheter, obehag och besvikelser, omskapat till en värld hen vill höra hemma i – en alternativ fantasivärld att fly till när verkligheten blir för svår.
Stort fan av Eisenman
Hammar har länge varit en stor beundrare av Nicole Eisenman.
– Hon hjälpte mig att reflektera över och skapa egna bilder av en existens utanför normen, när jag var ung.
– Jag såg inte mig i mina föräldrar eller någon annan i min omgivning överhuvudtaget och tanken på att bli en vuxen person med ett yrkesliv var helt absurd för mig. Det kändes helt orealistiskt.
Mer om konstnärerna
Nicole Eisenman (född 1965) är sedan 1990-talet en nyckelfigur inom amerikansk konst. Med en kritisk blick på samtiden gestaltar hon genom måleri, grafik och skulptur uttrycksfulla porträtt och sociala motiv.
Hon är medlem i American Academy of Arts and Letters sedan 2018 och hennes verk har visats på konstmuseer som MoMA och New Museum, liksom på Venedigbiennalen och Whitneybiennalen. Nyligen förvärvades hennes verk ”Maker’s Muck” till Moderna Museets samling.
Edith Hammars (född 1992) teckningar återger ofta självbiografiska och intima situationer, en vardag där gränser, definitioner och normer har luckrats upp. Hammars bildvärld kännetecknas av en queer estetik och gläntar på dörren till osynliggjorda subkulturer.
Hammar är författare till de grafiska romanerna ”Homo Line” (2020) och ”Portal” (2023), och har tilldelats det nyinstiftade litterära priset Prisma. Hammar har en kandidatexamen i fri konst från Kungliga Konsthögskolan i Stockholm.
Källa: Moderna museet