Nyligen hamnade två skomodeller i Katy Perrys skokollektion i blåsväder efter att de kritiserats för att påminna om det som kallas blackface. För en tid sedan drog Gucci tillbaka en polotröja från butikerna av samma anledning.
I december drog Prada tillbaka flera föremål mot samma bakgrund och i november ställde Dolce & Gabbana in en modevisning efter en kritiserad reklamvideo där en kinesisk modell äter italiensk mat med ätpinnar, något som Kulturnyheterna tidigare har rapporterat om.
Tar hjälp utifrån
Nu försöker flera av modehusen komma tillrätta med problemet, bland annat genom att ta hjälp utifrån. Under fredagen meddelade Gucci att de kommer inrätta en ny tjänst som ska verka för mångfald och inkludering, och Prada offentliggjorde under onsdagen att de nu sätter ihop ett särskilt råd som ska arbeta för mångfald inom företaget och i industrin i stort.
”Prada är engagerade i kultivering, rekrytering och att hålla kvar olika talanger i syfte att bidra till samtliga avdelningar i företaget,” sade Miuccia Prada, vd på Prada i ett uttalande.
Hög produktionstakt
Modehusen kan inte sluta be om ursäkt och enligt experter vittnar de upprepade fadäserna om att sådant som hög produktionstakt och bristande mångfald i modehusens team leder till att företagen inte hinner reflektera över hur deras produkter kan komma att tas emot. Därför menar experter om hur viktigt det är att företagen ger sina anställda praktiska verktyg för hur de kan bli mer medvetna kring dessa frågor, skriver nyhetsbyrån AP.
– Det är så hög press på att det ska gå fort så att det inte finns tid för eftertanke, säger Allen Adamson, vid PR-firman Metaforce, till AP.