Enligt den digitala tidskriften Jing Daily, som täcker trender inom lyxkonsumtion i Kina, gjorde videon stora snedtramp rörande både ”ton och smak”, skriver BBC. Det var efter att klädmärket publicerade sin nya kampanj ”DG loves china” på Instagram som kritiken tog sin början.
Kampanjen består av klipp där en kinesisk modell äter typisk italiensk mat med ätpinnar och det med mycket möda. Och reaktionerna på klippet lät inte vänta på sig. Bland annat kritiseras nu Dolce & Gabbana på sociala medier för att ”trivialisera Kinas tusenåriga kultur och porträtterar kinesiska kvinnor på ett stereotypt och även rasistiskt sätt”, enligt BBC.
I sviterna av kritiken ställdes även märkets inplanerade modevisning i Shanghai in. Det efter beslut från landets myndigheter, enligt sajten Business of fashion. Och ett flertal namnkunniga kinesiska skådespelare och musiker skrev på sociala medier innan dess att de inte skulle komma komma dit på grund av händelsen.
Däribland skådespelaren Talu Wang som på den kinesiska motsvarigheten till Twitter, Weibo, skrev: ”Respekt är viktigare än någonting annat”.