Det är tre kreatörer som tillsammans stämmer Shein för att ha kopierat och sålt tryck som de anser sig ha upphovsrätten till. Det kinesiska modeföretaget har gjort sig kända för att snabbt haka på nya trender och släppa produkter i rasande fart.
– Medan ett vanligt fast fashion-företag har mellan 10 – 20 000 nya produkter per år, så har Shein ungefär 10 000 nya produkter i veckan, säger Jacob Lovén, tech-expert och programledare för podden Den digitala draken.
Designen sker i fabrikerna
En annan skillnad från andra modeföretag är att Shein förlagt designen av kläderna till sina fabriker. Det, och en press på att snabbt leverera utifrån den senaste trenden, gör att kontrollmekanismerna för plagiat är svåra att leva upp till.
– Många designers på fabrikerna lånar en bild på nätet, trycker upp den på ett plagg och sen så hamnar det på Shein.
På sociala medier är anklagelser om att Shein kopierat design från mindre kreatörer vanligt. Många är arga över att något de lagt mycket tid på kopieras och säljs billigt utan deras vetskap. Samtidigt tror Jacob Lovén att problemet kan förvärras när AI tar över allt mer designjobb.
Vad är lösningen?
– Det som behövs är lagstiftning. EU följer det noga, och inom de närmsta tre åren kommer vi se ganska kraftiga regleringar, inte bara kring mode utan generellt av vad du kopierar eller blir inspirerad av, och var gränsen går däremellan.
Shein svarar
Kulturnyheterna har via mejl varit i kontakt med en talesperson för Shein, som skriver att de tar alla anklagelser om intrång i upphovsrätten på allvar, och att de snabbt agerar när en sådan överträdelse upptäcks.
De säger även att de kraftfullt kommer försvara sig mot den stämning som nu lämnats in och mot alla anklagelser som saknar grund.