Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Ultra fast fashion är något nytt som modejätten Shein har kommit in med i branschen. ”De gör något som ingen annan tidigare har gjort” berättar Gabriella Wulff som är universitetslektorn vid Textilhögskolan i Borås. Foto: SVT

Ultra fast fashion – tre frågor om det nya fenomenet

Uppdaterad
Publicerad

Modefenomenet ultra fast fashion möjliggör snabbare leveranser, lockar med billigare pris och riktar sig mot specifik målgrupp.

– Fast fashion går i dag för långsamt och börjar nu bli passé, säger universitetslektorn och konsumtionsforskaren Gabriella Wulff.

Tanken med fast fashion var att det skulle ta maximalt två veckor från det att en produkt utvecklas till att den kommer ut på marknaden. Detta genom att kapa steg mellan företag och produktion. Men enligt Gabriella Wulff, universitetslektor vid textilhögskolan i Borås, börjar fast fashion bli för långsamt.

– I förhållande till Shein och deras snabba leveranser blir etablerade modejättar ganska långsamma, säger hon och fortsätter:

– Man kan absolut se att det hotar de stora modejättarna.

Hör experten berätta om vad ultra fast fashion är för något och hur det etablerades av den kinesiska modejätten Shein.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.