I klippet hör du Lyor Cohen om hur sättet vi får musik till oss kan komma att förändras. Foto: SVT

Musik-gurun: Algoritmerna borde lyssna mer på experterna

Uppdaterad
Publicerad

Lyor Cohen, med ett CV som inger respekt hos de flesta i musikvärlden, spår en utveckling där rekommendations-algoritmerna tar mer hänsyn till vem som ger tummen upp: ”Om jag gilla-markerar en rappare, efter mina 40 års erfarenhet med såna som Beastie Boys, Kanye och Jay Z, borde inte min tumme vara mer värd?”

Det laddas upp 60 000 nya låtar på Spotify varje dag. För att en okänd artist ska ha en chans att upptäckas krävs det att bli en signal i bruset, få sin låt i en automatiskt skräddarsydd spellista där någon ”trillar över” den. För de flesta lyfter det inte. I streaming-rymden kan ingen höra dig skrika.

Förr i tiden, då artister tjänade pengar på att sälja skivor, så kanske det räckte att tillhöra 1%-klubben för att livnära sig på att vara popstjärna. Nu, när utbudet är så mycket större, och snittintäkten från streaming är lägre per ”kund” än när man sålde en skiva, så är det snarare 0,1%-klubben man måste in i för att säkra sin försörjning.

Superstjärnor tar stor del av kakan

Enligt en rapport från Midia Research så är inkomstfördelningen mycket ojämn. 70% av artisterna genererar 0,2% av alla strömningar, medan 0,3% av alla artister står för 73% av strömningarna. Det spegelvända förhållandet innebär att streaming-modellen är en ekonomi som premierar superstjärnor.

– De flesta kreatörer tycker inte de får tillräckligt betalt för sin musik, utan känner att mödan som krävs för att tjäna pengar på streaming inte är värt det. De flesta får större delen av sin inkomst utanför streaming. Ska du bli rik på streaming måste du skapa hits, berättar musikanalytikern Kriss Thakrar på Midia Research.

Vill att experters röster väger tyngre

Hur har receptet för en hit förändrats under årens lopp? När vi gått från att upptäcka musik via radio och MTV till att serveras en mix av streamingtjänsternas och de sociala mediernas algoritmer? Hur mycket har aktörer som Youtube, Spotify och Tik Tok kastat om förutsättningarna för hitmakare?

Vi ställde frågan till en av musikindustrins giganter, Lyor Cohen. Han var chef för Def Jam under hiphopens tonår och var med om att lansera framtida popstjärnor som Ed Sheeran på storbolaget Warner. Efter en tid som entreprenör i egna skivbolaget 300, landade han 2016 i techvärlden som global chef för musik på Youtube.

I klippet berättar han också varför hans ”tumme upp” borde räknas mer än din, när algoritmen avgör vad som ska få större spridning.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.