Som exempel använde hon föreställning ”Lady Macbeth från Mzensk”.
Enligt Gunilla Brodrej är den ett exempel på att många föreställningar på Göteborgsoperan de senaste åren enbart präglats av en manlig blick. Det är bara den manliga sexualiteten som kommer i fokus, menade hon i Expressen.
– Det är mycket avsugningar och ganska råa och burleska scener, säger hon till Kulturnyheternas Anna Olsdotter Arnmar.
I en scen i ”Lady Macbeth från Mzensk” blir en kvinna våldtagen.
– I föreställningen framställs det som om hon skulle tycka det här var kul, hon verkar njuta av det. Det är ett exempel på en chockerande felaktig tolkning av verket, säger Gunilla Brodrej.
Men Lise-Lotte Axelsson, chef för Göteborgsoperan, håller inte med:
-Vi ville sätta upp en tragisk satir, som handlar om det nyrika Ryssland av i dag. Det är en provocerande opera och handling, säger hon.
Gunilla Brodrej:
– Det här handlar inte om att vi ska ta bort det pornografiska innehållet från operascenen. Det handlar om avsaknaden av den kvinnliga njutningen, av sexualiteten på kvinnans villkor, säger hon.
”Behövde kylskåpsknull”
Gunilla Brodrej fick ta emot ganska grova påhopp för sina åsikter om manlig dominans. På Göteborgsoperans chefsdramaturg Göran Gademans Facebook-sida skrev en av hans vänner att Brodrej ”behövde ett rejält kylskåpsknull”. Göran Gademan svarade att kompisen ”satte fingret på den ömma punkten”.
Idag vill han inte kommentera facebooktråden för Kulturnyheterna. Debatten har fortsatt i Expressen, där Gademan skriver att Gunilla Brodrej blir ”rabiat varje gång man visar en kvinna som njuter av sin sexualitet”.