– Jag tycker bara att det är ett handikapp att ha anställda journalister. Det är alltid en nackdel att ha en journalist anställd, sade Metros ägare och tidigare vd Christen Ager-Hanssen till tidningen Journalisten under tisdagseftermiddagen.
Ett uttalande som följer i sviterna av Expressens rapportering om att Ager-Hanssen sagt att Metros journalister kommer sägas upp, något som Ager-Hanssen senare delvis backade från.
Stora förändringar på kort tid
Ingela Wadbring, professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Mittuniversitetet, har bland annat forskat på gratistidningar och har följt Metros utveckling.
Modellen att köpa in innehåll istället för att producera det själv är ingenting nytt och behöver inte nödvändigtvis påverka innehållet negativt, menar Ingela Wadbring.
– Eftersom Metro inte längre är en nyhetstidning utan mer kan liknas vid ett veckomagasin är jag inte säker på att det kommer påverka innehållet. Det beror också på vilken typ av innehåll och leverantörer man väljer. Ur ett historiskt perspektiv tycker jag nästan att det är lite spännande eftersom det var så Metro började, fast då med material från TT, säger Ingela Wadbring till Kulturnyheterna.
Inte ekonomiskt hållbart på lång sikt
Men att Christen Ager-Hanssen motiverar förslaget med att driften av tidningen skulle bli billigare tror hon inte på.
– Möjligtvis skulle det kunna bli billigare på kort sikt men på lång sikt vet jag däremot inte. Det finns så mycket innehåll på andra plattformar och som är gratis och människor väljer själva vad de tar del av i dag.
– Om innehållet var högkvalitativt kanske det skulle funka men rimligtvis kommer Metro inte ha råd med det eftersom det inte kommer vara så lätt att få annonsörer, säger Ingela Wadbring.
Vad säger det här om vår tids medieklimat?
– Väldigt mycket. Journalistik får inte kosta lika mycket som tidigare.
– I framtiden tror jag att vi kommer se en fortsättning på den utveckling vi redan är mitt i: De som är intresserade av nyhetstidningar kommer få betala mer och de som har ett specialintresse hittar det online. Våra intressen kommer styra allt mer vad vi tar del av och det får konsekvenser för medieföretagen, för vissa typer av produkter och på sikt för demokratin, säger Ingela Wadbring.