Försäljningen ökade på nätbutikerna, men inte i de fysiska butikerna. Foto: Amir Nabizadeh/TT

Nätbokhandlare sålde dubbelt under Black Week

Publicerad

Både Bokus och Adlibris har mer än dubblat sin försäljning under Black Friday och Black Week, jämfört med förra året. Bokus valde att ha rea enbart under Black Friday och rapporterar i ett pressmeddelande att dagsförsäljningen var den högsta sedan Bokus startade 1997.

”Det är häftigt att Bokus, som funnits sedan 1997, fortsätter att slå rekord. Det är ett styrkebesked för både oss och boken”, säger Johan Junehed, försäljningschef på Bokhandelsgruppen som äger Akademibokhandeln och Bokus.

Däremot ökade inte försäljningen i de fysiska Akademibokhandeln-butikerna.

Adlibris sänkte priserna under hela Black Week och såg en ökning i bokförsäljningen på 60 procent.

– På fredagen sålde vi mer än två böcker per sekund i Norden och mer än en bok per sekund i Sverige – sammanlagt 200 000 produkter, säger Sakari Luovio, försäljningschef på Adlibris, till Svensk Bokhandel.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.