På Nationalmuseum anordnar Sveriges museer och Svensk scenkonst ett seminarium om Tiktok. Under namnet ”Kulturkoll på Tiktok” ska teatrar och museer lära sig att nå den yngre målgruppen genom plattformen.
Både seminariet och kulturvärldens ökade närvaro på Tiktok är något som fick journalisten Patrik Oksanen att skriva en kritisk debattartikel i Expressen.
”Naivitet i kulturvärlden”
Patrik Oksanen pekar på det motsägelsefulla i att detta sker samtidigt som kulturdepartementet, som är den institution som bland annat Nationalmuseum lyder under, förbjudit Tiktok på sina medarbetares tjänstemobiler, av säkerhetskäl.
– Det finns en utbredd naivitet i kulturvärlden. Man har inte reflekterat över säkerhetsfrågorna på plattformen, säger Patrik Oksanen till Kulturnyheterna och fortsätter:
Appen ägs av det kinesiska företaget Bytedance och enligt kinesisk lag ska företaget dela data och information om användarna till det kinesiska kommunispartiet.
– Algoritmer är inte transparenta, vilket gör att Tiktok kan användas för att främja olika berättelser och narrativ som ligger i Kinas intressen, säger Patrik Oksanen.
Svaret: Viktigt att vara medveten
Svensk scenkonst och Sveriges Museer svarar på kritiken över mejl och menar att tanken med seminariet var att ge medlemmarna mer kunskap om hur Tiktok fungerar.
”Våra medlemmar behöver göra en kontinuerlig omvärldsanalys för att få kunskap om de plattformar där unga människor befinner sig”, skriver Gunnar Ardelius, generalsekreterare på Sveriges Museer.
”Det är viktigt att vara medveten om riskerna och rusta sig efter det om man bestämmer sig för att använda kanalen”, skriver Annika af Trolle, kommunikationschef på Svensk scenkonst.
Tiktok-telefoner på SVT
SVT tillåter inte heller sina anställda att ha Tiktok på sina tjänstemobiler, samtidigt har program som exempelvis Lilla Aktuellt konton på appen.
– Medarbetare på SVT får inte ha Tiktok på telefoner som är kopplade till SVT:s nätverk och appar, vilket handlar om säkerhetsberedskap och att skydda SVT:s säkerhet. Däremot är det viktigt att marknadsföra SVT:s innehåll på bland annat Tiktok för att nå den yngre målgruppen. Det gör vi genom telefoner som är frånkopplade SVT, säger Hanna Larsson, projektledare för sociala medier på SVT.