Förväxlingen mellan Sverige och Schweiz är ett problem som måste lösas. Det uppger statligt finansierade Visit Sweden i sin nya globala kampanj.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Fel nationalsång spelas och Biden bjuder in fel land i Nato – Se uppmärksammade fall där Sverige blandas ihop med Schweiz. Foto: Enno Ladwig/SVT, Visit Sweden

Negativ Sverigebild ska förändras med förväxlingskampanj

Uppdaterad
Publicerad

Förväxlingen mellan Sverige och Schweiz är ett problem som måste lösas. Det uppger statligt finansierade Visit Sweden i sin nya globala kampanj.

Samtidigt försämras Sverigebilden av förhöjd terrorhotnivå, koranbränningar och gängkriminalitet.

– Men resmålet Sverige står sig, säger Nils Persson på Visit Sweden till SVT.

Vänta nu, Sverige eller Schweiz? Rihanna, Joe Biden och Wall Street tycks höra till en stor internationell grupp som förväxlar länderna.

Denna förvirring vill Visit Sweden nu råda bot på med globala kampanjen ”Welcome to Sweden (not Switzerland)”.

– Det är över 120 000 googlingar, bara på engelska, varje år om Sverige och Schweiz är samma land, säger Nils Persson, marknadschef på Visit Sweden till SVT Kulturnyheterna och tillägger:

– Det är inte något negativt att bli förväxlad med Schweiz. Vi är två fina länder som har väldigt mycket gemensamt, men samtidigt är vi ganska olika.

Kommunikationschef Jim Hofverberg skriver i ett mejl att kampanjen är ett sätt att visa hur ”Visit Sweden arbetar för att nyansera den negativa Sverigebilden utomlands”.

Locka turister

Kampanjen lanseras internationellt i bland annat Tyskland, USA, Storbritannien och Kina, med syftet att synliggöra resmålet Sverige.

Skådespelaren Emma Peters reder, med humor, ut vilka kännetecken som hör till vilket land – som svenskt norrsken och den schweiziska uppfinningen LSD.

– Det är kanske inte så att man skrattar ut högt utan snarare att man drar på smilbanden. Det är mer den tonen vi vill ha i vår marknadsföring, säger Nils Persson till SVT.

Förändrad Sverigebild

Gängkriminalitet, koranbränning, LVU- kampanjen och höjd terrorhotnivå har satt den internationella Sverigebilden på prov.

Tidigare i år uttryckte myndigheten Svenska Institutet en oro för den försämrade Sverigebild i utländsk nyhetsmedia och sociala mediers rapportering.

Visit Sweden är statligt finansierade. Kan er kampanj uppfattas som lite tondöv?

– Det hoppas jag verkligen inte. Det är inte vår intention. Vi vill ju prata om resmålet Sverige, för det är vårt uppdrag. Där vet vi att än så länge står sig resmålet Sverige väldigt högt därute, och då vill vi fortsätta med det, säger Nils Persson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.