• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Den amerikanska streamingjätten Netflix har förlorat 200 000 prenumeranter – det största tappet på tio år. Foto: Isabell Höjman/TT

Netflix aktie fortätter att rasa – efter första kundtappet på tio år

Uppdaterad
Publicerad

Den amerikanska strömningsjätten Netflix aktie rasade på tisdagen i efterhandeln sedan bolaget presenterat sin bolagsrapport för första kvartalet i år. Rapporten visar på det första kundtappet på över tio år. På onsdagen fortsatte raset.

Antalet nya betalande prenumeranter räknas till 2,73 miljoner, i nivå med analytikernas förväntning på 2,7 miljoner. Men sammanlagt har Netflix tappat 200 000 betalande prenumeranter.

Vinsten per aktie hamnade på 3,53 dollar, som ska jämföras med analytikernas förväntning på 2,89 dollar.

Ned över 35 procent

Intäkterna för kvartalet uppgick till 7,78 miljarder dollar, motsvarande omkring 74 miljarder kronor, som ska jämföras med analytikernas förväntning på 7,93 miljarder dollar.

Aktien var ned omkring 20 procent en kvart efter det att rapporten presenterats. På onsdagen fortsatte raset och aktien föll över 35 procent i New York.

Vill stoppa kontodelning

Netflix pekar ut konton som delas mellan flera hushåll som en av huvudorsakerna till att bolaget för första gången sedan 2011 tappar betalande kunder. Trenden befaras förvärras och nu räknar Netflix med att ta krafttag mot delandet för att få in fler betalande kunder.

– Vi har tänkt på det under några år. När vi växte snabbt var det inte högprioriterat. Och nu jobbar vi superhårt på det, säger vd:n Reed Hastings.

– Tittarpenetrationen består av två grupper. En som betalar, vilket är jättebra. Och en som består av tittare som inte betalar oss, som delar någons kontouppgifter, säger Greg Peters, global chef för kundupplevelser.

Han beskriver grupp två som en ”enorm möjlighet” för bolaget framöver. Gratistittarna har redan allt som behövs för att kunna titta, och gör det uppenbarligen också.

– Vårt främsta sätt att bemöta det är att be kunderna att betala lite mer för att dela tjänsten med dem utanför sitt hem. Om man har en syster som bor i en annan stad som man vill dela kontot med är det jättebra. Vi kommer vi inte att stänga henne ute, men vi kommer att be om lite mer betalning, säger Peters.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.