Efter en internationell karriär med storfilmer som “Valhalla Rising”, “Drive” och “The Neon Demon” är Nicolas Winding Refn tillbaka i staden där hans karriär en gång började, men utan nostalgi, berättar han.
– Jag vill inte gå bakåt i tiden, utan fram. Särskilt med tanke på den tekniska utvecklingen, sociala medier och genreskildringar och tanken att göra något som var mer fetischistiskt, säger han.
Fascinerades av superhjälten
Netflix-serien ”Copenhagen cowboy” handlar om superhjälten Miu och hennes överlevnad i ett Köpenhamn präglat av onda krafter, prostitution och våld.
– Jag har alltid varit väldigt fascinerad av den där arketypiska hjälten som har någon sorts superkrafter, säger Nicolas Winding Refn.
Miu är hans andra kvinnliga huvudrollsinnehavare, men hon påminner på många vis om hans tidigare sammanbitna och ofta brutala karaktärer som synts i filmer som ”Pusher” och ”Valhalla Rising”.
– Om man skulle återskapa det var det tvunget att vara med en kvinnlig huvudroll. Nästan alla konstnärer har en väldigt elementär konstruktion i sig och sedan handlar det bara om hur man förnyar sig, säger han.
Grisen som poetisk symbol
Med ”Copenhagen cowboy” återanvänder Winding Refn till sin egen filmhistoria. Men serien är också blinkning till dansk kultur och symbolik. Med inspiration av H.C. Andersen och Bröderna Grimm får bland annat grisen en oväntad betydelse.
– Det var nästan något humoristiskt över det där med grisen. Grisen är ju en mycket dansk symbol. Man brukar alltid förknippa en cowboy med en häst, men jag tyckte att en gris var mer poetisk.
Hör mer om ”Copenhagen cowboy” i klippet ovan.