Nour El-Refai visade redan i inledningen av den första delfinalen av årets Melodifestival att hennes feminism skulle lysa igenom i programmet. I öppningsprogrammet visade hon upp en hårig armhåla, en släng mot de argsinta reaktionerna mot en kvinna i mellopubliken för två år sedan.
Efter det har El-Refai bland annat pratat olika sorters flator med programledarkollegan Anders Janssons karaktär Tiffany Persson och diskuterat könsroller med den unga tjejen Sigrid.
– Jag är en ganska folklig feminist egentligen. Jag går inte runt med en tanke om att göra olika feministiska saker. Det präglar mig som den jag är.
”Helt fantastisk”
I finalen är det åter dags för Sigrid att ta sig ett snack med Nour El-Refai.
– Vi knyter ihop säcken nu och det känns helt fantastiskt, säger El-Refai.
I Sigrid och Nour El-Refais meningsutbyte bland artisterna i green room blir programledaren bland annat rättad för att man, enligt Sigrid, inte ”firar” internationella kvinnodagen. Meningsutbytet inleds med att Yohio får Sigrids docka, som fått namnet Fredrika Bremer.
Hård kritik
Melodifestivalen i år har fått ta emot ovanligt hård kritik (länk). Men det är något som varken Nour El-Refai eller Anders Jansson säger sig ha tagit del av.
– Jag har inte ens läst tidningar under den här perioden, säger Anders Jansson, som berättar att teamet bakom programmet visserligen vidareutvecklat inslagen längs med resans gång, men att det då handlar om ett internt arbete och inte om ett resultat av kritik mot programmet i media.
Nour El-Refai har inte heller tagit del av det som skrivits om programmet och hennes och Janssons programledarinsats.
– Jag har stängt av det helt. Jag har inte ens handlat eller tvättat under de här veckorna.
Trots att Anders Jansson slutat läsa svenska tidningar under den senaste tiden så känner han ändå av den enorma bevakningen som omgärdar festivalen och alla åsikter som tittarna har.
– Det är ju en miljonpublik och multiplicerar man åsikterna så blir det många, säger han.