– Det har inte funnits någon som lyft influencerrollen som ett yrke. Ingen har tagit branschen på allvar och bevakat den, där såg vi en lucka, säger Johanna Allhorn till branschorganisationen Sveriges tidsskrifter.
Tidningen ska lanseras i veckan och intentionen är att skriva om branschen på ett nytt sätt.
– Det finns aktörer som bevakar influencervärlden, men då lyfter man mer influencers som kändisar. Vi vill göra en branschtidning för influencers – och det finns inte vad vi har sett.
Enligt Johanna Allhorn kommer de att lyfta frågor som är viktiga inom branschen, exempelvis regler kring korrekt marknadsföring och hur verksamma influencers kan tänka för att jobba internationellt.
Ska samverka med syskonsajt
På senaste tiden har intresset för e-handel ökat och influencers är en del av den marknaden, enligt Johanna Allhorn. Därför kommer tidningen att samverka med syskonsajten Ehandel.
– Vi skriver redan nu om till exempel e-handlare som gjort kollektioner ihop med influencers. Samma nyhet som vi skriver om på Ehandel kan vara gångbar på Influens, men med andra vinklar och perspektiv, säger hon.