När familjen lyckades ta bort inlägget hade det 8 000 gillamarkeringar och 30 000 kommentarer. Enligt familjen hade flera användare försökt få Instagram att ta bort bilderna på självmordsbrevet. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Ny branschtidning ska bevaka influerare

Publicerad

Nu startar en ny branschtidning som ska bevaka influencermarknaden. Nya sajten Influens är sannolikt först i Sverige i sin nisch menar Johanna Allhorn som är chefredaktör för tidningen.

– Det har inte funnits någon som lyft influencerrollen som ett yrke. Ingen har tagit branschen på allvar och bevakat den, där såg vi en lucka, säger Johanna Allhorn till branschorganisationen Sveriges tidsskrifter.

Tidningen ska lanseras i veckan och intentionen är att skriva om branschen på ett nytt sätt. 

– Det finns aktörer som bevakar influencervärlden, men då lyfter man mer influencers som kändisar. Vi vill göra en branschtidning för influencers – och det finns inte vad vi har sett.

Enligt Johanna Allhorn kommer de att lyfta frågor som är viktiga inom branschen, exempelvis regler kring korrekt marknadsföring och hur verksamma influencers kan tänka för att jobba internationellt.

Ska samverka med syskonsajt

På senaste tiden har intresset för e-handel ökat och influencers är en del av den marknaden, enligt Johanna Allhorn. Därför kommer tidningen att samverka med syskonsajten Ehandel.

– Vi skriver redan nu om till exempel e-handlare som gjort kollektioner ihop med influencers. Samma nyhet som vi skriver om på Ehandel kan vara gångbar på Influens, men med andra vinklar och perspektiv, säger hon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.