Under 2022 ökade musikförsäljningen i Sverige med 6 procent och totalt såldes musik för drygt två miljarder kronor.
Ljudströmning stod för 89 procent av intäkterna och videoströmning för fem procent. Vad gäller den fysiska försäljningen var 2022 det första året som vinyler inbringade betydligt mer pengar jämfört med cd-skivor. Totalt inbringade vinylförsäljningen drygt 67 miljoner kronor, vilket kan jämföras med knappt 44 miljoner för cd-skivorna.
– Fortsatt stark tillväxt av intäkter från strömmad musik präglar 2022 och den absoluta majoriteten av de totala försäljningsintäkterna kommer från prenumerationsbaserade tjänster. Den förhållandevis höga tillväxten av reklamfinansierad streaming kan förklaras av en kombination av ökade intäkter från de existerande reklamfinansierade streamingtjänsterna samt nya intäkter från bland annat TikTok och YouTube shorts. 2022 var även det första året då vinylskivan med marginal genererade mer intäkter än CD-skivan, säger Ludvig Werner, VD för branschorganisationen Ifpi Sverige i ett pressmeddelande.
De tre mest sålda svenska singlarna 2022 var Bolagets ”Kan inte gå”, Victor Leksell & Einárs ”Din låt” och Miss Li:s ”X”.