I takt med den teknologiska utvecklingen tillbringar barn mer och mer tid framför olika skärmar. Det har länge varit omdebatterat vad det här har för påverkan på barns kognitiva förmåga. I en ny studie har Karolinska institutet tillsammans med Vrije universiteit Amsterdam undersökt detta.
Över 9 000 barn i USA har deltagit i studien. Vid nio eller tio års ålder fick barnen genomföra tester som gav ett mått på deras intelligens. I samband fick även föräldrarna svara på frågor om hur mycket tid barnen tillbringade på tv-tittande, datorspel och sociala medier. Efter två år följde man upp drygt 5 000 av barnen som då fick upprepa testerna.
Ökad intelligens hos de spelande
Studien visade att de barn som spelade mer datorspel ökade sin intelligens mer än genomsnittet, medan sociala medier och tv-tittande varken hade positiv eller negativ inverkan.
– Vi ville titta på vad skärmtid har för påverkan på barns kognitiva förmågor. Men vad vi i stället såg var en liten men pålitlig effekt på intelligensen av datorspelande, säger Torkel Klingberg, professor i kognitiv neurovetenskap på KI och delaktig i genomförandet av studien.
Anledningen till detta tror Klingberg har att göra med att spelandet är mer utmanande än exempelvis att titta på tv.
– Det är en form av problemlösning. Vi har ju sett tidigare att vissa kognitiva förmågor, exempelvis arbetsminnet, kan tränas om man får utmaningar.
Begränsad studie
Spelstudien är dock begränsad. Den omfattar enbart amerikanska barn och särskiljer inte olika typer av datorspel.
Utgör inte det ett problem för den slutsats ni dragit?
– Ja, det är en slutsats som är baserad på en genomsnitt och det genomsnittliga spelet. Det finns säkert vissa spel som har en effekt på intelligensen och vissa som inte alls har det,säger Torkel Klingberg.
Inte undersökt fysisk aktivitet
Studien visar på att intelligensen hos de spelande barnen påverkats positivt. Den har dock inte undersökt skärmvanors effekt på fysisk aktivitet, sömn, välmående eller skolprestation.
–Vi rekommenderar inte att barn ska spela så mycket datorspel som möjligt. En förälder som ska ställning till det här måste titta på barnets hela miljö och dess välmående. Det är definitivt inget frikort för datorspelande, säger Torkel Klingberg.