Tjugofyra studier om läsförståelse, med sammanlagt drygt 470 000 deltagare, genomförda mellan åren 2000 och 2022 har en grupp forskare på universitetet i Valencia analyserat.
Resultatet visar att digitalt läsande är sämre för läsförståelsen än att läsa tryckta böcker.
Speciellt bland yngre poängterar en av studiens författare, professor Ladislao Salmerón:
– Största risken är att unga inte kommer prestera bra och lära sig i skolan och på universitet. Eftersom läsförståelse är grunden till de flesta ämnen – historia, geografi och även matematik, säger han till SVT Kulturnyheterna och tillägger:
– Vi är verkligen chockade över hur fort vi som samhälle förlorar den här förmågan.
Svårt att fokusera
Koncentrationsspannet vid digital läsning är sämre än vid läsning av tryckta böcker, speciellt bland yngre visar studien.
Enligt Ladislao Salmerón är detta en vanesak:
– Det här är inte magi, vi är bara inte vana att använda teknik för att fokusera.
Enligt studien kan läsförståelsen bli sex till åtta gånger bättre av att läsa tryckta böcker under en längre tid – framför att läsa digitalt under en längre tid. Och det här gäller all typ av digital läsning, vilket förvånade forskningsgruppen.
– Det här gäller inte bara läsande i exempelvis sociala medier, utan även digitalt läsande för att få information som på Wikipedia, säger Ladislao Salmerón till SVT.