På sociala medier-appen Tiktok delas klipp med lästips och läsupplevelser under hashtaggen #booktok. Sedan Booktok blev viralt i mars 2020 har den fått över 190 miljarder visningar. Även svenska booktokers blir allt fler och bibliotek och bokhandlare har skapat särskilda booktok-hyllor för att möta efterfrågan.
17-åriga Isabella Reinhold Carlsson från Stockholm startade sitt booktok-konto @bellalovesbooks0 för ett år sedan och fick snabbt många följare.
– Tanken var att hitta likasinnade och dela med mig av mitt liv. Vissa vill inte visa utåt att de läser, det kan fortfarande ses som töntigt. Då tycker jag att det är fint att man åtminstone vågar på Tiktok, där är vi som en familj, säger hon.
Fått fler unga att läsa
Det har länge rapporterats om att unga läser allt mindre, men enligt Statens medieråds rapport från i år har den nedåtgående trenden vänt eller i alla fall stannat av. Även SOM-insitutets senaste undersökning pekar på att ungdomars läsning har ökat det senaste året och menar att #booktok kan vara en del av förklaringen.
Isabella Reinhold Carlsson tror också att just Booktok inspirerat många unga.
– Jag får många fina kommentarer och privata meddelanden där folk säger att jag får dem att läsa mer, så jag tror att booktok har en stor påverkan på ungas läsmotivation.
Källa till inspiration
För henne är booktok en källa till boktips och inspiration. Där finns till exempel utmaningar som uppmuntrar till läsning, som att läsa 100 sidor per dag, berättar hon.
– Jag tror att det har blivit mer eftersträvansvärt att vara den som läser på fritiden, istället för att skrolla på mobilen, det börjar bli uttjatat, säger Isabelle Reinhold Carlsson och fortsätter:
– Tiktok är inte bara dåligt, men jag förstår att bilden finns att det är '10 sekunders klipp med strunt'. Men Booktok är en helt annan grej, här försöker man visa vad man tycker om att läsa och skrollar för att få tips.