Förra veckan blev det klart – samarbetsavtalet som hjälper till att rädda den pengakrisande festivalen i Borlänge. Punkt ett i avtalet slår fast att Borlänge kommun ”marknadsförs som en av festivalens huvudpersoner” under sommaren 2013.
Den 16 oktober gick kommunen ut med nyheten att Borlänge bidrar med 2,4 miljoner kronor till musikfesten. En stund senare meddelade arrangörerna bakom Peace & Love att de klarar av miljonskulderna, och att festivalen är tillbaka sommaren 2013.
Glada nyheter till alla festivalbesökare. Men kommunens hjälp kommer att göra tydligt avtryck på festivalen. Peace & Love som inte längre vill kalla sig för en lokal festival, utan snarare glokal eller global, kommer att kännas som en lokal angelägenhet ändå. I alla fall om kommunpolitikerna får som de vill.
Kommunen blir huvudperson
Borlänge kommuns intresse i samarbetet handlar nämligen om intensiv marknadsföring för orten, mitt bland festivalbesökarna.
– De pengar vi stoppar in i detta kunde nog inte ge oss större genomslag på något annat sätt, konstaterar kommunstyrelsens ordförande Jan Bohman när Kulturnyheterna ringer upp och snackar festival.
Borlänge kommun har köpt reklamplats för sina 2,4 miljoner. Hur den kommer att se ut beskrivs i nio punkter i samarbetsavtalet. Efter punkten om kommunen som huvudperson, radar man upp platser där kommunen, dess logga och/eller kampanjen ”Trevligt folk” ska synas under festivalen:
I allt material där sponsorer presenteras, på trycksaker, på webbsajten, i programmet, kalendrar, magasin, på alla funktionärskläder, vid festivalens vattenbarer och i en monter ”med en strategisk placering som ska godkännas av kommunen”.
Reklamjingel på storskärm
Dessutom ska Borlänge kommun marknadsföra sig genom att en ”marknadsföringsfilm/ljudslinga/reklamjingel” spelas upp återkommande på storbildsskärmar inne på festivalen och i ”alla sammanhang” där det finns teknisk möjlighet. Det exemplet nämner kommunstyrelsens ordförande särskilt när han pratar med Kulturnyheterna.
Kommer Peace & Love-festivalens viktiga budskap att skymmas av kommunens koncept? Blir rockfestivalen till kommunfestivalen? Festivalens presschef Ronny Mattsson menar att så inte är fallet.
”De märker ingen skillnad”
– Vi har jobbat nära kommunen sedan starten 1999, och den har varit närvarande hela tiden. Det är inte som att kommunen kommer ställa sig på de största scenerna, utan de finns på marknadsföringsytorna. Jag tror inte att besökarna kommer att märka någon skillnad, säger Mattsson.
I avtalet mellan Peace & Love och Borlänge står det också att festivalföreningen, som har meddelat att man nu skalar bort att sidoprojekt och fokuserar på musiken, ska arrangera en personalaktivitet för Borlänge kommuns tillsvidareanställda nästa år. Ronny Mattsson kan inte berätta än vad det kan bli.