Nu ska videodelningsplattformar som till exempel Youtube och TikTok omfattas av i stort sett samma reklamregler som svensk radio och tv. Men den moderniserade radio- och tv-lagen missar målet.
Eftersom de stora sociala medie-jättarna inte har sina säten i Sverige påverkas de inte av den svenska lagstiftningen, trots att de finns fritt tillgängliga för oss på nätet.
Eftersom den nya radio- och tv-lagen är en del av ett EU-direktiv (EU:s direktiv om audiovisuella medietjänster, AV-direktivet) måste den införas i Sverige, även om den blir verkningslös i praktiken.
Men i de EU-länder där sociala medier-jättarna är etablerade, som på Irland där det europeiska Youtube har sitt fäste, kommer det att bli större konsekvenser.
– Det är ett viktigt första steg. Det blir en moralisk effekt. Börjar man att organisera om i ett land sprider det sig så småningom till de andra länderna, säger juridikprofessorn Sanna Wolk.
Verkningslösa reklamregler
Den som vill etablera en videodelningsplattform i Sverige måste enligt den nya lagen ansvara för att tydligt informera om när produktplacering förekommer och ta bort reklam som visas före, under eller efter videor som riktas till barn. I Sverige får det inte heller finnas reklam för tobak, alkohol eller vissa medicinska produkter.
Om de svenska videodelningsplattformarna inte följer de nya reglerna måste de betala en avgift på samma sätt som tv-bolagen. Därmed ska de granskas av Myndigheten för press-, -radio och tv, Konsumentombudsmannen och Granksningsnämnden.
Plattformarna är dessutom skyldiga att lämna ut all information som behövs för att myndigheterna ska kunna granska dem.
– Än så länge finns det inga stora videodelningsplattformar som är etablerade i Sverige och som kan omfattas av reglerna, men vem vet, om tio år kanske det finns, säger Sanna Wolk.