Drygt 40 speltimmar skulle det ta för att låsa upp möjligheterna för att spela den ikoniska rymdskurken Darth Vader i nya Star Wars: Battlefront 2. Eller så köper man helt sonika loss möjligheterna för ungefär 80 dollar – motsvarande drygt 675 svenska kronor.
Och det var när ett fan upptäckte det och skrev om det på forumet Reddit som spelarna förklarade krig mot spelskaparna – den svenska spelstudion Dice.
– Vad som har hänt med Star Wars är att utvecklaren Dice tagit allting ett steg längre: Nu kan du betala för att få uppgraderingar som gör det lättare att besegra andra spelare, säger Kulturnyheternas spelkritiker Joachim Sundell.
Funnits i flera års tid
Till saken hör att fenomenet med mikrotransaktioner i spel är egentligen intet nytt. Möjligheten att köpa saker och funktioner i spel – det som stridigheterna främst kommit att handla om – har i själva verket funnits i flera års tid.
Men den infekterade debatt som uppstått kring just Star Wars: Battlefront 2, handlar om att betalsystemet dels nått nya nivåer, men även att systemet nu också nått den breda spelvärlden, förklarar Joachim Sundell.
– Det har gjort att all den frustration som bubblat kring mikrotransaktioner de senaste åren har förvandlats till en sorts dödsstjärna – med kanonerna riktade mot svenska Dice och utgivaren EA. Det är en otacksam position, men Dice har helt uppenbart underskattat hur starka känslor det här fenomenet väcker.
Efter den kritik som riktats mot spelet har Dice nu valt att backa och skrotar alla virtuella varor som går att köpa i spelet.