Kulturnyheterna har varit i kontakt med ett tiotal bokförlag och den samlade bilden visar oro och ovisshet inför konsekvenserna av den digitala mässan. Det som bekymrar är exempelvis utebliven marknadsföring, då Bokmässan vanligtvis placerar höstens bokutgivning högt på samtliga mediers agenda.
Möjlighet att nå svensk publik
Flera av förlagen nämner även svårigheter med att få fokus på debutanter, samt bekymmer med att etablera utländska författare på den svenska bokmarknaden, eftersom dessa författare inte kommer till Bokmässan och därför inte träffar vare sig journalister eller läsare.
– För många internationella författare är Bokmässan den stora möjligheten att nå den svenska publiken. Vi ger ut Peter Pomerantsev och Shaun Walker, och även Naomi Klein och Eve Ensler – som inte kan komma hit. När folk inte får lära känna författarna bakom verken så tappar man också i försäljning, säger Pelle Andersson, förlagschef på Ordfront.
Mer en litterär fest
Men flera av förlagen säger att Bokmässan ekonomiskt sett är ett nollsummespel. Kostnaderna för själva mässan går oftast på ett ut med intäkterna från den bokförsäljning som sker på plats.
– Bokmässan brukar inte vara avgörande för försäljningen, utan det är mer en litterär fest. Vi har vetat att det inte skulle bli någon mässa sedan i våras. Vi har tagit höjd för det i lanseringsarbetet, så att det inte ska påverkas av Bokmässan, säger Isa Widerståhl, förlagschef på Albert Bonniers förlag.
Alla utlandsbesök ställdes in
För de mindre bokförlagen betyder försäljningen på Bokmässan mer. Serieförlaget Galago säljer exempelvis upp till 20 procent av årets böcker där. Även för uppstickarförlaget Volante är Bokmässan en viktig plats för att etablera de internationella författarna.
– I princip alla utlandsbesök ställdes in. Vi har fått skjuta på de internationella titlarna till i vår eller senare. Det handlar om en handfull titlar, men viktiga sådana så det blir ändå en stor sak för oss, säger Tobias Nielsén, vd på Volante.