Som barn brukade David Cox sprattla med benen när han hörde trombon spelas på radio. Som 11-åring började han spela instrumentet själv, och nu, nio år senare, går han på Guildhall school of music and drama i London. Den här terminen gör han ett utbyte och läser på Kungliga musikhögskolan i Stockholm.
– Jag är här på ett Erasmusutbyte som finansieras av EU. Och om vi inte vore en del av EU så skulle jag förstås inte få tillgång till de pengarna, säger David Cox.
Han har egentligen tänkt fortsätta plugga – och gärna jobba – utomlands. Lönen och livskvaliteten är bättre i andra europeiska länder än i Storbritannien anser han. Men i nuläget är det svårt att planera framtiden.
Kritik från flera kulturbranscher
– Som orkestermusiker lever man sitt liv på vägarna ute på turné. Men med Brexit, om vi inte har öppna gränser längre, blir allt mycket svårare. Att ta med utrustning, behöva skaffa visum för varje orkestermedlem... Det blir onödigt svårt, säger han.
Och det är inte bara studenter, utan stora delar av den i dag framgångsrika brittiska musikindustrin som motsätter sig ett utträde ur EU. I höstas publicerades ett öppet protestbrev på initiativ av musikern Bob Geldof, där Brexit kallades för ett ”egenbyggt kulturellt fängelse”. Vidare slogs det fast att brittiska musiker är efterfrågade i Europa och hela världen – och att omvärlden i sin tur kommer till Storbritannien, eftersom brittiska musiker är briljanta.
Brevet undertecknades av artister som Sting, Ed Sheeran och Rita Ora, och kompositören Howard Goodall.
Även många brittiska filmarbetare har protesterat mot Brexit, och en undersökning från Creative industries federation, som företräder alla kulturella branscher i Storbritannien, visade att 96 procent av deras medlemmar röstade emot Brexit.
”Tvungen att bevisa att man är bättre än andra”
David Cox tror att brittiska utbildningar kommer att gå miste om mycket europeisk talang, eftersom de brittiska studieavgifterna kommer att skrämma bort studenter från andra europeiska länder som kan plugga billigare någon annanstans. Och han verkar samtidigt grubbla över vad som ska hända när han själv tar examen och ska söka jobb i olika orkestrar.
– Jag tror att man blir tvungen att bevisa att man är bättre än andra från det land där man söker. De kanske kommer att tänka ”här har vi en jättebra brittisk person, men det blir enklare om vi tar någon från EU”, säger David Cox.