De första, preliminära siffrorna från mediemätningsföretaget MMS visar att över 4,1 miljoner tv-tittare såg Melodifestivalens final som sändes från Friends Arena i lördags kväll. Den sista kvarten, då vinnaren avslöjades, hade en publik på närmare 4,3 miljoner personer.
Än så länge ligger finalrekordet kvar från år 2006, då lite fler än 4,2 miljoner tittare följde tävlingen som utser Sveriges representant i Eurovision Song Contest.
Kan bli nytt rekord
Men det skulle fortfarande kunna bli så att Robin Stjernbergs seger slår nytt rekord. Det kommer att trilla in nya siffror till MMS under veckan, bland annat från så kallat förskjutet tittande.
Vanligtvis brukar totalsiffran stiga under veckan, och SVT:s evenemangsansvarige Thomas Hall hoppas att man landar på ett nytt rekord.
– Det här är ju fantastiskt! Jag hoppas verkligen att vi slår rekordet! Jag gissar att siffrorna beror på våra fantastiska programledare, artisterna och musiken.
Tuff konkurrens nästa år
Men Hall vågar inte riktigt hoppas på ännu högre siffror nästa år.
– Det är ju vinter-OS nästa år. Men vi ska såklart försöka slå nytt rekord.
Förra året sågs finalen med Loreens vinst av lite drygt 4,1 miljoner.