Majoriteten av P3:s program i tablån för kanalens linjära sändningar skrotas. Från och med januari 2020 kommer tablån istället bygga på fyra större pass på vardagar som sänds omlott, något som SVT tidigare har rapporterat.
– Vi vill ha en sömlös radioupplevelse. Om en populärkulturell nyhet inträffar vill vi inte behöva vänta till eftermiddagens sändning av PP3 som är vårt populärkulturella program utan kunna rapportera om det på en gång, säger Cajsa Lindberg, utbudsdirektör vid Sveriges Radio, I SVT:s Morgonstudion.
Riktar sig inte längre bara till unga
I samband med att redaktionsgränserna luckras upp kommer P3 utöka sin poddverksamhet som till skillnad från FM-sändningarna lockar allt fler lyssnare.
I den målgruppanalys som P3 har gjort har man sett att intresset för musik- och samhällsjournalistik ökar och att lyssnarna i större utsträckning skräddarsyr sin nyhetskonsumtion utifrån sina intressen, snarare än kanal. Till exempel når P4 lika många unga som P3 gör i dag, enligt Cajsa Lindberg.
Det är en anledningen till att P3 – som tidigare riktat sig till målgruppen 15 och 35 år – nu blir en kanal för en ”kräsen, musikintresserad publik” – oavsett ålder.
Morgonpasset blir kvar
– Framför allt satsar vi mer på den vassa och underhållande samhällsjournalistiken och musikjournalistiken. Jag vågar säga att vi gör den största satsningen på musikjournalistik i Sverige nästa år.
Ett program som däremot blir kvar är Morgonpasset i P3.
– Det kan vi inte ta bort. Lyssnarna älskar Morgonpasset, säger Cajsa Lindberg.