ATG reklam och City horses

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
ATG:s reklamkampanj har flera likheter med verket ”City horses”. Foto: ATG/City Horses

Performancegruppen City horses anklagar travbolaget ATG för idéstöld

Uppdaterad
Publicerad

Skaparna av uppmärksammade performanceverket ”City horses” riktar kritik mot ATG. Anledningen är att de anser att spelbolagets nya reklamkampanj är en konstnärlig stöld av deras verk.

I verket ”City horses” tar kvinnliga dansare sig runt på gator och torg som en flock vilda hästar. Konstprojektet har pågått sedan 2017 och turnerat runt i flera städer världen över.

Tidigare i år släppte ATG reklamfilmen ”Släpp fram hästen i dig”, som avbildar människor som beter sig som hästar i offentliga miljöer.

Efter det har skaparna av ”City horses”, Helena Byström och Anna Källblad, blivit kontaktade av flera som tror att duon står bakom reklamfilmen.

– Folk tror att det är vi som står bakom, det gör vi absolut inte. Det är ett intrång i den konstnärliga friheten, säger Helena Byström.

Vill att samtalet ska fortsätta

Helena Byström menar att de kontaktat ATG och bett dem att ta ner kampanjen.

– Jag vill bara att samtalet ska fortsätta mellan våra branscher – och över huvud taget – om den konstnärliga friheten och immaterialrätten. Vad har den för plats, vad har konsten för värde och hur kan man skydda den? säger Helena Byström.

ATG skriver i en kommentar till Kulturnyheterna att de inte agerat fel i juridisk mening.

Frågan hur idén till reklamfilmen kom upp hänvisar ATG till reklambyrån – som i sin tur hänvisar oss till produktionsbolaget – som inte svarat på våra frågor.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.