Att Eurovision song contest ska gå på export till USA har varit känt länge. Nu har affären gått i lås – med ett av USA:s största tv-nätverk – NBC.
– Vi presenterade förslaget för alla stora tv-kanaler och strömningstjänster innan vi landade i NBC. Alla vet vad Eurovision är, säger Peter Settman.
Men majoriteten av den amerikanska tv-publiken är inte bekant med musiktävlingen från Europa. Utmaningen för det svenska teamet med Peter Settman och Christer Björkman i spetsen, blir att övertyga dem.
Ska spegla lokal musiktradition
50 delstater ska tävla med varsin låt.
– Nu jobbar vi med casting men över tid vill vi att respektive delstat vaskar fram sina egna låtar. Och vi vill att det finns rötter från respektive region i låtarna.
– Tävlingen i sin bästa form är när det låter så olika men man kan ändå enas om att “det här är den bästa låten”. Oavsett om den kommer från lilla Delaware eller Kalifornien eller en banjospelare från Kentucky.
När nyheten om att American song contest får premiär 2022 publicerades på Eurovision song contest officiella Instagramkonto haglade reaktionerna. Många fans uttryckte oro över att tävlingen urvattnas när den går på export.
– ESC försvinner inte bara för att det finns flera versioner. Inte om varje program tar reda på vad kärnan är hos just dem, deras unika kultur, säger Peter Settman.
”Får jobba dubbla skift”
NBC gör redan direktsända musiktävlingar som The voice och America’s got talent. Men American song contest är ingen talang-tävling, understryker Peter Settman. Det är en uppvisning i olikhet, likhet och musik med uppgift att förena. Budgeten motsvarar ungefär den Eurovision har, gissar han.
– Arbetet är i full gång. Traditionellt räknar man med att det tar ett år att producera ett ESC. Nu är vi lite sena i starten så vi får jobba dubbla skift.
Får programmet en ny chans om det floppar?
– Det är inte jag som bestämmer. Men jag tror att vi är med och skapar ett arv: en amerikansk kultur som kommer att finns kvar länge.