Intresset för att göra reklam i svenska podcasts har rusat de senaste tre åren, och omsättningen fortsatte öka med 64 miljoner kronor under 2022.
Ökad annonsering kan få stor betydelse för podcasts som förlitat sig på prenumeranter, men som pressas när lyssnarna har mindre pengar att röra sig med under tuffa ekonomiska tider. Fredrik Söderholm, som gör podcasten Gott Snack, har märkt av skillnaden.
I den lilla studion på Södermalm i Stockholm trängs programledaren med tre sidekicks, två nakenkatter, Aftonbladet-profilen Lasse Anrell och tidigare S-partiledaren Mona Sahlin när Kulturnyheterna kommer på besök.
– Det börjar bli lite svajigt på den fronten för oss, så nu har jag blivit en riktig Wolf of Wall Street-säljare, säger han.
Lågkonjunktur kan påverka
Podcasten “Gott snack” har framförallt finansierats genom prenumerationer, som tillsammans med annonser utgör en vanlig modell för den svenska poddscenen.
Men i takt med tilltagande lågkonjunktur kan just prenumerationslösningar komma att pressas.
– Om man har svårt att få ihop till smör och bröd så ryker kanske prenumerationen på den bullriga grabbpodden först. Det är fullt rimligt, säger Fredrik Söderholm.
Fortsätter öka
Trots växande press på svenskarnas plånböcker förutspår rapporten att reklamköp i poddar kommer fortsätta växa även 2023, om i än något mindre omfattning än de senaste årens rusning. Poddformatet sticker på så sätt ut från traditionella medier där annonsinvesteringarna förutspås minska.
Frågan är hur mycket av de pengarna som den genomsnittlige poddskaparen kommer märka av?
– Lyssnar man på de stora poddarna är det väldigt mycket reklam och säkert väldigt mycket pengar, säger Fredrik Söderholm.
– Men det finns så jävla många poddar. Det är väl de 20 till 30 största i Sverige som kan ha det gött med sponspengar. Resten får nog kämpa på.
Om rapporten
Rapporten ”Annonsmarknaden för podcasts” är gjord av Institutet för reklam och medie-statistik, tillsammans med Sveriges Tidskrifter och IAB Sverige. Resultatet bygger på intervjuer med marknadsaktörer, insamling av offentlig finans- och företagsinformation och IRM:s löpande statistikverksamhet.