Den svenska poesiscenen har fått ny energi. På bara några år har poeten tagit allt mer plats i offentligheten och genom sociala medier sprids poesin i nya former.
– Det hände någonting för ett antal år sedan där förlagen började satsa mer på unga poeter. Det finns många som skriver på sociala medier på ett sätt som jag inte har sett tidigare, säger David Zimmerman, poet och redaktör för tidskriften Lyrikvännen.
Starka poesiscener
Han har följt den svenska poesiscenen på nära håll och sett hur klimatet ändrats. Enligt Zimmerman har poesiscener och evenemang som Ortens bästa poet bidragit till det ökade intresset.
– Det finns helt klart en väldigt stark lust att skriva poesi i Sverige. Vi får in väldigt mycket poesi och där ser man att det finns många i alla åldrar och på olika platser i Sverige som skriver på väldigt många olika sätt.
Ett nytt skifte
Även Nioosha Shams, poet och läsambassadör har märkt ett ökat intresse för poesi bland unga.
– Jag tror att man tidigare väldigt ofta har tänkt på det som att poesin är otillgänglig och svår att förstå. Men att det nu börjar skifta.
Enligt Shams gör sociala medier som Instagram och Tiktok det lättare att nå ut och sprida sin poesi till andra läsare. Men i vilken takt det påverkar bokbranschen är hon osäker på.
– Det finns ju ändå verkligen fortfarande ett mönster i vilka som publiceras, men jag tycker ändå att det har börjat förändras. Aya Kanbar till exempel , hon var 16 när hon skrev sin debutdiktsamling. 17 år när den kom ut säger Nioosha Shams och fortsätter:
– Det är väldigt nytt att unga personer får ta den sortens plats.