Två dagar efter lanserandet fanns appen Pokémon Go på över fem procent av alla amerikanska Android-enheter, vilket gör den mer populär än Tinder-appen. Sedan appen släpptes i mitten av förra veckan har Nintedoaktien stigit med 25 procent och spelföretagets marknadsvärde har ökat med 60 miljarder kronor, skriver tidningen Digital.
Pokémon Go är ett mobilspel som genom så kallad augmented reality-teknik förbinder real life och Pokémonfiktionen. Spelet går ut på att rikta sin mobilkamera mot olika ting i verkligheten som blir till monster att jaga och fånga i spelets värld.
En säkerhetsfara
En genomsnittlig användare ägnar Pokémon Go drygt 43 minuter per dygn, vilket antyder att appen är mer beroendeframkallande än både Whatsapp, Instagram och Snapchat. Spelet har dock fått myndigheterna i bland annat Australien att utfärda varningar och uppmana användare att vara uppmärksamma på sin omgivning och lyfta blicken från skärmen då de spelar spelet i offentliga miljöer.
Spelet har ännu inte släppts i Europa. Anledningen är att företaget stött på serverproblem i och med det stora antalet användare.