Omfattande pr-kampanj bakom Barbiehajpen

Uppdaterad
Publicerad

Den 21 juli har den omtalade Barbie-filmen världspremiär. Men långt innan det blev den en snackis med memes, smink och snabbmat. Hör Justina Hüll, reporter på SVT, berätta mer om marknadsföringen bakom Barbiehajpen.

Filmen om Barbiedockan som plötsligt tvingas lämna sin låtsasvärld för att umgås med riktiga människor är skriven och regisserad av indieregissören Greta Gerwig. I rollerna som Barbie och Ken syns skådespelarna Margot Robbie och Ryan Gosling.

Långt innan premiären har den gett upphov till både memes, rosa mat på snabbmatskedjor och flera Barbieinspirerade kläd- och sminkkollektioner.

Resultatet av en påkostad och genomtänkt pr-kampanj av leksaksföretaget Mattel, menar Justina Hüll, reporter på SVT. 

– Barbie går att sälja. Det ägs ju av ett jättestort leksaksbolag som också har puttat in enorma summor pengar i att marknadsföra den här filmen och som också ser det här som en möjlighet att faktiskt kunna få sitt varumärke att växa. Och det är klart att det kommer gynna filmens marknadsföring, säger Justina Hüll, reporter på SVT.

I klippet hör du mer om varför marknadsföringen av Barbie-filmen varit så omfattande.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.