Filmen om Barbiedockan som plötsligt tvingas lämna sin låtsasvärld för att umgås med riktiga människor är skriven och regisserad av indieregissören Greta Gerwig. I rollerna som Barbie och Ken syns skådespelarna Margot Robbie och Ryan Gosling.
Långt innan premiären har den gett upphov till både memes, rosa mat på snabbmatskedjor och flera Barbieinspirerade kläd- och sminkkollektioner.
Resultatet av en påkostad och genomtänkt pr-kampanj av leksaksföretaget Mattel, menar Justina Hüll, reporter på SVT.
– Barbie går att sälja. Det ägs ju av ett jättestort leksaksbolag som också har puttat in enorma summor pengar i att marknadsföra den här filmen och som också ser det här som en möjlighet att faktiskt kunna få sitt varumärke att växa. Och det är klart att det kommer gynna filmens marknadsföring, säger Justina Hüll, reporter på SVT.
I klippet hör du mer om varför marknadsföringen av Barbie-filmen varit så omfattande.