”Facebooks mål är klart – att bli den enda app du behöver i mobilen”, skriver Jan Helin och pekar på att den amerikanska nätjättens vassa förmåga att hantera data är det som gör dem livsfarliga för svenska medieföretag. Att public service, som finansieras av licenspengar, hjälper Facebook att få veta mer om den svenska publiken är han starkt emot. Det räcker med att använda SVT:s nyhetsapp, med inbäddade dela-knappar, för att Facebook ska kunna tanka data om publiken. ”Konkurrensen kan bli väl hård även för en tuffing som Aftonbladet”, skriver Jan Helin.
Det är inte första gången i år som public service hamnar i fokus och ifrågasätts av kommersiella medier.
SVT anklagades att göra trams-tv och att stjäla läsare från lokalpressen när man lägger upp lokala nyheter på sina webbsidor. Häromveckan blev SVT:s nya sajt Edit slagpåse, en nysatsning som var ett plagiat av Politism och Nöjesguidens sajt och som dessutom konkurrerar på ett oschysst sätt, menade kritikerna. Och nu kommer alltså frågan om public service-företagens innehåll ska finnas på Facebook och Youtube.
Staten som ska svara på det, enligt Jan Helins önskemål, har inte mycket att säga i dagsläget. Myndigheten för radio och tv, som just nu utreder public service påvekan på marknaden, vill avvakta med en kommentar. Kulturdepartementent, med Alice Bah Kunkhe i spetsen, har som princip att inte lägga sig i vad Sveriges Radio och SVT gör under sin tillståndsperiod.
– Våra åsikter för vi fram när sändningstillståndet ska förnyas. I övrigt håller vi oss på armlängds avstånd, säger presschefen Christofer Talltorp.
Relationsbygge
Sveriges Radios digitala direktör Martin Jönsson berättar att 13 procent av trafiken till sverigesradio.se kommer från olika sociala medie-källor. Många program arbetar med Facebook, men det innebär inte att nyheter och program läggs ut där. Facebook används mest för att bygga relationer med publiken.
”Vårt innehåll kan finnas hos alla. Det går att söka på det, dela länkar eller bädda in ljudet. Vi finns ofta med vårt ljud på Aftonbladet.se, till exempel”, skriver han i ett mejl till Kulturnyheterna och fortsätter:
”Vi särbehandlar ingen – varken amerikanska eller norska nätjättar.”
”Nå ut till publiken”
Lena Glaser är programdirektör för interaktivt utbud på SVT. Hon menar även hon att exempelvis Facebook möjliggör en dialog med publiken.
– Vårt innehåll ska inte ”finnas” på kommersiella amerikanska medieplattformar som Facebook och Youtube, de finns på våra egna plattformar. Däremot kan vi via dem, och andra plattformar, nå ut till publiken med kunskapen om att programmen finns och och vara i dialog med publiken på olika sätt.
Idag kommer knappt nio procent av trafiken till SVT:s plattformar från sociala medie-källor. På frågan om det är fel att SVT hjälper aktörer som Facebook att få veta mer om den svenska publiken svarar Lena Glaser:
– Alla som finns på internet delar med sig av data. Det är en större diskussion som är väldigt intressant.
I centrum av debatten
Att tonläget mot public service har höjts tycker SVT:s programdirektör är ”inspirerande”.
– Jag blir upplivad av diskussionen, för vi måste bli bättre på att skärpa våra argument. Frågan om public service roll kommer stå i centrum för den mediepolitiska debatten i år, säger Robert Olsson.
Olsson: Inte konkurrenter
Själv har han bland annat fått försvara SVT:s nyhetssajt på nätet, som har kritiserats för att konkurrera med läsningen på dagspressens sajter. Men det visar sig vara tvärtom. SOM-institutets senaste mätningar visar att ju mer man läser nyheter på Sveriges Radios och SVT:s sajter desto högre är konsumtionen på lokaltidningens sajter.
– Det bekräftar bilden av att vi inte är konkurrenter. Precis den kunskap som vi försökt att argumentera för, säger Robert Olsson.
AnnaKarin Lith, redaktionell chef på tidningskoncernen Mittmedia och Robert Olsson mest ilskna motståndare i debatten om sajterna är kritisk till SVT-chefens attityd.
– SVT flyttar fram gränserna på ett nonchalant och irriterande sätt. För mig är det här allvar.