I spelvärlden har psykisk ohälsa oftast skildrats som tecken på ondska: Mentalt instabila personer har rollen som galningar eller psykopater. Men nu är en förändring på gång med allt fler spel som gestaltar psykisk sjukdom på ett mer inkännande och sammansatt sätt.
Det senaste exemplet är äventyrsspelet Sea of solitude där huvudpersonen är den unga kvinnan Kay som brottas med sin depression.
– Jag kände mig så ensam och rådvill att jag började läsa böcker om psykisk hälsa och depression. Jag började förstå att jag själv hade problem. Jag gick i psykoanalys hos en terapeut och insåg att det fanns mycket i mitt liv som måste redas ut, säger spelets utvecklare Cornelia Geppert.
Idén föddes ur en kaotisk period
I Sea of solitude möts vi av ett landskap under vatten. Det är öde förutom de mörka varelser som kommer i huvudpersonen Kayes väg. Idén till spelet uppstod i samband med en kaotisk period för Cornelia Geppert. Det var kris både på jobbet och i privatlivet.
De andra i hennes utvecklingsteam har också bidragit med sina erfarenheter av att känna sig ensam och deprimerad.
– Det är sådant som händer alla människor, och det är ett av spelets huvudbudskap. Sea of solitude handlar om hur det är att vara människa, säger spelets producent Patrik Lehrmann.
”En ung kulturform som börjar växa upp”
Och det här är bara ett i raden av spel som tar upp psykisk ohälsa på ett mer komplext sätt. Förra året kom det kritikerrosade Celeste och året innan kom actionäventyrsspelet Hellblade: Senua's sacrifice.
– Vad som händer just nu kan man beskriva som en ny trend där flera spelutvecklare på senare år faktiskt gått in och konkret gestaltat ett psykiskt tillstånd som hela spelidén, säger Joachim Sundell, spelkritiker på Kulturnyheterna:
– Jag skulle nog säga att det här dels pekar på spel som kulturform och dess inneboende möjligheter att ta sig an sådana här ämnen. Men det visar också på en ung kulturform som börjar växa upp och ta sig an en mer komplex och sargad verklighet.