Under de senaste tio åren har den japanska spelstudion From Software etablerat sig som det regerande auktoriteten inom tv-spel med brutal svårighetsgrad. De gotiska actionäventyren i Dark Souls-serien och det unisont hyllade Bloodborne har blivit en sorts guldstandard för den delen av gamervärlden som älskar en bestraffande och svår utmaning. men desto mer tillfredställande för den som kämpar sig igenom dem.
Förväntningarna är med andra ord höga när From Software under fredagen är tillbaka med sitt nya spel Sekiro: Shadows die twice. Spelet är en nattsvart tolkning av Japans feodala era, där spelaren ikläder rollen som en shinobi, en japansk ninjakrigare, som vill hämnas ett attentat mot sin klanledare.
Hyllas av kritikerna
Enligt de tidiga recensionerna på fredagen tycks inte Dark Souls-fansen bli besvikna: Spelsajten IGN delar ut 9,5 av 10 i betyg och kallar Sekiro för ”en fantastisk twist på ett redan lyckat koncept”. Gameinformer ger spelet 9/10 och ser ett ”intensivt och utmanande förverkligande av ninjafantasin.”
”Sekiro gifter From Softwares unika spelkoncept med smygande taktiska element, och erbjuder en upplevelse som är lika svår som den är tillfredsställande”, skriver Gamespot i sin pågående recension med ett betyg på 9/10.
På Metacritic, en samlingssajt för spelrecensioner, har Sekiro för närvarande 89/100 från kritikerkåren, och 8,4 av 10 från spelarna som själva skrivit recensioner.
Precis som sina föregångare tycks Sekiro däremot bli en svårbemästrad historia, med flera kritiker som beskriver det som diaboliskt utmanande. Forbes skriver i sin pågående recension att spelet är betydligt svårare än både Dark Souls och Bloodborne: ”Förbered dig på att dö, igen och igen”.