Spelserien Dark souls skapade något av en renässans för oförlåtande actionäventyr bland den breda spelpubliken. Svårighetsgraden var uppskruvad till max i fantasymiljön och minsta felsteg bland monstren och riddarna ledde i värsta fall till att flera timmars framsteg gick förlorade.
Från föregångaren Demon souls via tre delar Dark souls och det fristående gotiska äventyret Bloodborne har nu utvecklarna From Software vänt sig till sitt eget hemland för inspiration i nästa blodiga berättelse.
– Sekiro utspelar sig i Japan under Sengoku-perioden, säger Robert Conkey, övergripande producent på förläggaren Activision.
En renodlad fantasyberättelse
Han är dock snabb med att tillägga att det inte rör sig om någon realistisk avbildning av det japanska 1500-talet, förutom visuellt. Skrapar man lite på ytan under spelets natursköna miljöer och tempelbyggnader återfinns ett numera välbekant recept med allt mer svårbesegrade monster och avancerade attackmönster.
– Omgivningarna är en del av vad vi försöker göra annorlunda, för många japanska fans kanske det blir en högre igenkänningsfaktor med miljöerna och det mer krigsslitna landskapet. Men för andra kanske det uppfattas som en fräsch och omväxlande sak från Dark souls, säger Yasuhiro Kitao, pr-ansvarig på From Software.
Utvecklarna är heller inte speciellt intresserade av att ändra på det som gjort Dark souls-spelen framgångsrika.
– Sättet vi gör spel på har inte ändrats. Vi kollar såklart på vad fans säger och analyserar om vi behöver fixa något. Samtidigt är våra utvecklare väldigt fokuserade på att få fram sin vision, säger Yasuhiro Kitao.
Sekiro: Shadows die twice
Sekiro: Shadows die twice är ett actionäventyr från japanska utvecklarna From Software som främst är kända genom Dark souls-serien. I Sekiro tar sig spelaren an rollen som en hämndlysten ninja i ett fiktivt japanskt 1500-tal.
Spelet släpps till PC, PS4 och Xbox one 22 mars.