”Quentin gillar att använda obskyr musik”

Uppdaterad
Publicerad

Regissören Quentin Tarantino brukar hyllas för musikvalet i sina filmer, men bakom honom står musikläggaren, Mary Ramos som har arbetat med många av Tarantinos filmer. Ofta handlar det om lite bortglömda och udda låtar ur musikhistorien. Under Göteborgs filmfestival var hon inbjuden som gäst. Kulturnyheterna träffade Ramos under festivalens sista dagar.

Hon har kallats för ”Quentin Tarantinos personliga DJ”, för det är hon som är ansvarig för musikläggningen i många av hans filmer såsom ”Pulp Fiction”, ”Kill Bill: vol 1”, ”Django Unchained” och ”The Hateful Eight”:

– Quentin gillar att använda obskyr musik som är ovanlig och svår att hitta. Han har bland annat gett mig musikförslag inspelat på videoband från ett japanskt tv-program från 70-talet, utan musik-credd efteråt, men som jag ändå lyckades hitta, säger Ramos som är van vid lösa allt som regissören önskar.

”Inte misslyckats någon gång”

– Än så länge har jag inte misslyckats någon gång med att ge honom det han velat ha och jag har alltid fått igenom ett avtal som gör att vi fått rättigheterna till att använda det i filmerna.

I över 20 år har de arbetat tillsammans. Ramos menar att både hon och Tarantino ser att valet av musiken är viktigt och inte bara får bli utfyllnad

– Den ska inte bara vara som en tapet i bakgrunden. Den får snarare spela huvudrollen och han klipper även scenerna efter musiken. Så ibland låter han hela låten spelas upp från början till slut, säger Ramos och exemplifierar med David Bowies låt ”Cat people (Putting out fire)” från 1983, som användes i ett långt parti i Tarantinos film ”Inglourious Basterds” från 2009.

– Det var ett djärvt val, för den låten var verkligen inte samtida med filmens berättelse. Men det fungerade och scenen blev magisk, säger Ramos.

Delaktig i skapandeprocessen

Men som Tarantinos personliga DJ är hon också delaktig i skapandeprocessen av musiken och hur den ska användas i filmen:

– Till ”Django Unchained” ville han att jag skulle hitta en låt som innehöll känslan av ”hämnd” och jag valde en låt av James Brown som jag vet att han gillade och så slog vi ihop den med en outgiven rap från Tupac Shakurs inspelningar och resultatet blev en låt som heter ”Unchained (The Payback/Untouchable” och som sedan användes i skjutscenen i ”Django”, säger Ramos.

Aktuell med ”Spotlight”

Hon jobbar inte bara med Tarantino utan med flera olika regissörer. Nu är hon aktuell med musikläggandet av Tom McCarthys kritikerrosade och oscarsnominerade  film ”Spotlight”:

– Det är en helt annan typ av film och musiken där är helt underbar. Särskilt öppningsscenen som oftast är svårast att få till. Den är suggestiv, minimalistiskt och kuslig, precis som berättelsen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.