Se Tali da Silvas intervju av Björks album ”Fossora”. Foto: SVT /PRESSBILD

Musikrecension: ”Björk är tillbaka i den isländska myllan”

Publicerad

Björk ägnar sig åt svamp, sorg och techno på nya albumet Fossora. En härlig skevhet som är väldigt mycket Björk, tycker Kulturnyheternas musikkritiker Tali da Silva.

Hade du tråkigt under coronapandemin? Det hade inte Björk. Hon lyssnade på gabber, en snabb och hård variant av techno, samtidigt som hon njöt av att få hänga hemma.

Nya albumet är därför en blandning av isländska körer och vackra flöjter med plötsliga vulkanutbrott av kompakt gabberdunk. Inspirationen kommer från indosesiska duon Gabber Modus Operandi, som mixar hårda elektroniska rytmer med balinesiska traditioner, och det är också de som står för de snabbare delarna av skivan.

Titeln Fossora betyder enligt Björk ”hon som gräver” och är albumet som tar henne tillbaka till den isländska myllan efter högtflygande skilsmässoalbumet Utopia. Men inte på ett tråkigt sätt, utan snarare som varma sporer som gror och vill upp under sitt täcke av sorg.

Albumets allra hetaste kärna består av låtarna om Björks mamma som gick bort 2018. ”Sorrowful soil” är ett storartat körverk om livets mirakel och om förlåtelse på slutet. ”Ancestress” är en skakande mörk psalm om den ofattbara övergivenheten i en förälder som dör. Texterna är så raka att de slår i magen medan mammans tid rinner ut till tonerna av klockspel.

Musiken gestaltar ofta texten, på ett sätt som för tanken till musikal. De mörkt vibrerande klarinetterna gör ”Victimhood”, om att våga kasta offerkoftan, till en ruggig skräcklåt. I naturpoetiska ”Allow” växer flöjternas blommor högt mot himlen.

Däremot verkar hon mindre och mindre road av av tydliga melodier. Basklarinetterna tar i, stannar upp, och börjar igen. Refrängerna kommer sällan där man tror. Det är en härlig skevhet, och det är väldigt mycket Björk.

Mindre fritt blir det när hon skriver oss på näsan i förmanande singeln ”Atopos”: ”Our differences are irrelevant, to insist on absolute justice at all times blocks connection”. Den rullande R:en och medvetet brutna engelskan som väl lät spännande på 90-talet, låter numera ganska tillgjort.

Men så kommer ”Her mothers house”. Det porlar ljuvligt när Björk sjunger tillsammans med sin dotter: ”The more I love you, the stronger you become, the less you need me”. Hur många låtar har man hört om empty nest syndrome? Vilken tur att Björk finns.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.