En kvinna i lila blus och kavaj står framför en scen med personer i färgglada kostymer i bakgrunden. En skylt med texten ”Kultur” syns i högra hörnet.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Camilla Lundberg: ”Jag måste verkligen gratulera Kungliga Operan”. Foto: SVT

Recension: ”Figaros bröllop” på Kungliga operan

Uppdaterad
Publicerad

Mozart är den mest spelade operakompositören på Kungliga Operan och allra mest med ”Figaros bröllop”. Helgens nyproduktion har blivit den bästa Mozart i detta hus på år och dag, menar Camilla Lundberg.

Det är regissören Linus Fellbom som med sitt team följer upp förra årets ”Barberaren i Sevilla” av Rossini. Förlagan är franske 1700-talsdramatikern Beaumarchais trilogi om den sluge barberaren Figaro, hans chef Greven och deras bägge fruar. Nästa år går man i mål med en modern take på ”Figaro skiljer sig”.

Det betyder att scenografi (Julia Przedmojska) och kostym (Lena Lindgren) följer en genomgående tematik och estetik. Men harlekinkostymerna från ”Barberaren” har nyanserats, precis som rollfigurerna har utvecklats och fått större psykologiskt djup hos Mozart. Det är fortfarande en komedi med vimsig intrig, men med tidlöst mänskliga drag.

Mozart låter lätt, men är skitsvår att göra rättvisa. Det har chefdirigenten Alan Gilbert lyckats med, tillsammans med en väl sammansatt sångarensemble. Nya stjärnskottet Johanna Wallroth (Susanna) lever verkligen upp till högt ställda förväntningar och matchar internationella sopranen Camilla Tilling (Grevinnan). Deras män är inte sämre: Erik Rosenius Figaro med fin röstsvärta och Jens Persson Hertzmans neurotiske Greve.

Linus Fellbom ska snart chefa på Folkoperan där han växte upp. Här får den en blinkning, när den frustrerade Grevinnan tronar som prinsessan på ärten – precis som hon fick göra på Folkoperan 1998. Och här får Figaro handgripligen barbera, precis som han gjorde i Rossinis opera.

Det ska bli spännande att följa dem till trilogins slut nästa vår – i brittiska Elena Langers version från 2016…

Fler scenkonstrecensioner hittar du här.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.