Två personer sitter ihop i en säng täckta av ett rutigt täcke i morgonljus.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Delarna känns bättre än helheten i Dag Johan Haugeruds nya ”Kärlek”, enligt filmkritiker Sofia Olsson. Foto: TriArt

Recension: ”Kärlek” regisserad av Dag Johan Haugerud

Publicerad

Norges just nu mest hyllade regissör, fick nordiska rådets filmpris för ”Barn”. ”Kärlek” är egentligen den avslutade delen i Oslotrilogin ”Sex”, ”Drömmar”, ”Kärlek”, men efter att festivalerna i Cannes, Venedig och Berlin gjort sina visningsval fick den komma som nummer två, även för en svensk biopublik. (”Drömmar” hade premiär i Berlin där den vann Guldbjörnen för bästa film förra veckan). Inte lika förvirrande som Stjärnornas krig, men nästan.

”Kärlek” tar sin början på en urologmottagning där gråtande män vacklar ut efter att ha fått beskedet om att det är ajöss med prostatan. Symbolen för manligheten, och en viktig källa till sexuell njutning för vissa.

Här jobbar läkaren Marianne, som intresserar sig för urologi på grund av ämnets blandning av njutning, genans och äckel. Sjuksköterskan Tor är hennes parhäst: en glad och varm Florence Nightingale-figur som gärna ägnar sig åt sex med främmande män på fritiden.

Den andra viktiga spelplatsen är en pendlarfärja, och på vattnet flyter allt, även gränserna. Michel Foucault skrev exempelvis om havets symboliska gränslöshet i Vansinnets historia, och det är nog ingen slump att det är på färjan som Tor raggar, och där även Marianne får napp.

Dialogen är som vanligt välskriven och suger in vem som helst även i de mest triviala spörsmål. Andrea Bræin Hovig som Marianne, välkänd för Haugerud-fans, har en slags avväpnande vardaglighet, samtidigt som hon är magnetisk i sin utstrålning. Tayo Cittadella Jacobsen som spelar Tor har samma kvaliteter. Det är människor som man absolut vill bli kompis med.

Jag gillar verkligen Dag Johan Haugerud, hans ”Barn” är en av de bästa filmer jag sett, men ”Kärlek” känns ofokuserad. Det är så smart hur han diskuterar relationer, kärlek, frihet, cruisingkultur och inte minst det stora obearbetade ärret aids hos en äldre generation homosexuella män. Men så finns det vissa delar som ser ut som att de betyder något, men som jag inte får fatt i vad det skulle vara.

Som där rosaklädda cykelbud rör sig i en koreograferad dans, det är skojigt och rart, ett medvetet grepp men en scen som egentligen inte tillför något mer än att göra cykelbuden till en opersonlig del av scenografin. Ungefär lika påklistrat och onödigt känns det ganska pretentiösa arbetet med det stundande Oslo-jubileet som får ringa in hela filmen.

Det är som att delarna är bättre än helheten, och att vissa pusselbitar kanske hamnat i fel ask.

Filmrecension: ”Kärlek”

Betyg: 3

Manus och regi: Dag Johan Haugerud

I rollerna: Andrea Bræin Hovig, Tayo Cittadella Jacobsen, Marte Engebrigtsen, Lars Jacob Holm, mfl.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.