Recension: ”Temps mort” av Lars Norén i regi av Suzanne Osten på Kulturhuset stadsteatern

Uppdaterad
Publicerad

Suzanne Osten och Lars Norén har definierat mycket av svenskt teaterliv, men på olika sätt. Nu förenas deras arbete på Kulturhuset stadsteatern i Stockholm i föreställningen ”Temps mort”, ett av dramatikern Lars Noréns sista verk som får sin urpremiär i regi av Suzanne Osten. Frågan är om det här mötet är särskilt lyckat.

I början av 80-talet arbetade de ihop. Enligt utsago var det Suzanne Osten som invigde Las Norén i scenkonstens villkor. Sedan gick de skilda vägar. Ostens utstakade bana hade fokus på kvinnokamp och barnens bästa medan Norén rörde sig mot avgrunden, till de tröstlösa och utstötta i samhällets utkanter.

”Temps mort” handlar om sju människor i olika åldrar som möts på en odefinierbar plats, ett slags fiktivt väntrum mellan livet och döden där människorna blickar tillbaka på livet, rannsakar sig själva och undrar vart de är på väg.

Individerna känns ”norénska”: en förintelseöverlevare, en misogyn snuskgubbe, en besynnerlig Oidipus-kopia. Lars Norén slutförde ”Temps mort” under hösten 2020. Några månader senare hade han gått bort.

När Suzanne Osten och ensemblen tar sig an den nattsvarta texten är det med föresatsen att blåsa in ljus och lek. Osten själv har sagt att uppsättningen är en hyllning till livet.

Hon tillför en nyskriven prolog av Nils Uddenberg och tar med sig figurer från sin föreställning ”Besvärliga människor” från 1999 plus två folkjazz-musiker och en dansare i svart klädsel och snaggat hår, parodiskt likt den store dramatikern. Det doftar 70-tal.

Tillsammans med ensemblen hittar Osten det komiska i Noréns svårmodiga text genom att vrida den ut och in. Det är fiffigt och underhållande men snart känns skratten tillkämpade. Rollfigurerna bryts upp och skiktar sig, är det Ostens från 1999 eller Noréns? Med musikernas hjälp dansar de på till synes utan riktning, ett litet skränigt lustspel som liknar livets mer förvirrade sidor.

Det känns snopet, men kanske skulle det som såg så bra ut på pappret, att förena två giganter ha föranletts av en mer grundlig analys. Det är lockande att sluta cirkeln men som bekant, två pluspoler riskerar ju att stöta bort varandra.

”Temps mort” på Kulturhuset stadsteatern i Stockholm

Manus: Lars Norén

Regi: Suzanne Osten

Prolog: Erik Uddenberg

Scenografi och kostym: Annika Tosti

Ljus: Torkel Blomkvist

Komposition: Anna Lund och Natasja Dluzewska

Förberedande komposition: Magdalena Eriksson och Anna Lund

Koreograf: Rasmus Ölme

Musiker: Anna Lund, Natasja Dluzewska, Magdalena Eriksson

Med: Andreas Kundler, Simon Norrthon, Per Sandberg, Anna Takanen, Ann Petrén, Cilla Thorell, Thora Möller Jensen

Dansare: Rasmus Ölme

Inhoppare: Anders Johannisson

Maskdesign: Linda Gonçalves

Scen: Kulturhuset Stadsteatern

Speltid: cirka 2 timmar 30 min

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.