Bild ur Ondskan

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Isac Calmroth och Thea Sofie Loch Næss i nyversionen av Jan Guillous Ondskan. Foto: TV4

Recension: Tv-serien ”Ondskan” av Erik Leijonborg

Uppdaterad
Publicerad

Författaren Jan Guillous roman ”Ondskan” har lästs av generationer. Nu blir den tv-serie hos TV4.

Jan Guillous roman ”Ondskan” måste vara en av Sveriges mest inflytelserika romaner. Enligt förlaget har den lästs runt en miljon gånger sedan 1981.  

Berättelsen om den våldsamme Erik Ponti som skickas till internatskola och bokstavligen slår sönder sekler av osund pennalism filmatiserades 2003 av Mikael Håfström. 20 år senare gör TV4 och SF Studios en ny tolkning av berättelsen, i regi av Erik Leijonborg.  

Frågan är: varför nu? 

Det finns teman i romanen som sträcker sig in i vår tid: gängvåld, manlighet och muskler, tradition och konservatism, vuxenvärldens svek.  

Serien lägger sig nära romanen, med några förändringar: en av dem är att köksflickan Marja (norska Thea Sofie Loch Naess), agerar berättarröst och förklarar undertexten: “allt vi gör får påverkar någon annan, varje beslut vi fattar får följder i någons liv. Ibland är det någon vi älskar.” 

Det blir väldigt tydligt. TV4 har backat från de komplicerade frågorna och istället valt att berätta en så oförarglig, rak, berättelse som möjligt. Såpopera nästan. 

Och det är inget fel med det! Sverige har gjort många fina såpor. Fint är det också här. Kostymören Ruta Sakalauskaite och scenografen Tiiu-Ann Pello har byggt en solid 50-60-tals-värld, bebodd och trovärdig.  

Men i TV4:s ”Ondskan” är huvudpersonen Erik Ponti, spelad av Isac Calmroth, gestaltad närmast som en 70-talsactionhjälte: en outgrundlig man med stenhårt hjärta och hårda nypor, som mest pratar sekunderna innan han ska banka någon till oigenkännlighet.  

Slår han bara för att han själv blir slagen av sin styvfar (spelad av en formidabel Gustaf Skarsgård)? Finns det någon njutning där, också? Hur ser han på sin egen makt över de svagare pojkarna? Kan han känna rädsla, skuld? Hans tystnad ger få ledtrådar.

Ruth Vega Fernandez har en liten roll som Erik Pontis mamma men gör den fint. Särskilt en scen där hon gråtspelar piano för att slippa höra ljuden från rummet intill är drabbande.

Men frågorna är i slutändan fler än svaren. Jan Guillous roman är fortfarande en av de mest lästa i svenska skolor idag, så det är lite oklart vad en ny version ska tillföra. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.