Tv-recension: ”We own this city ekar av The Wire-nostalgi”

Publicerad
Analys ·

Korrupta poliser utnyttjar ett trasigt system och sitt våldskapital för cash. Det är premissen i ”The Wire”-skaparen David Simon och hans manuspartner George Pelecanos miniserie ”We own this city”, som återvänder till knarkkrigets Baltimore.

Kristoffer Viita

Kritiker

Baserad på reportern Justin Fentons reportagebok med samma namn fokuserar ”We own this city” på Baltimorepolisens ”Gun trace taskforce” – mer kända som ”the flex squad” – skrytiga värstingar i ett redan brutalt polisdepartement.

Serien tar avstamp 2017 då gänget åker fast efter en grundlig internutredning. Handlingen berättas i tillbakablickar från 2003 och framåt.

En klick under ledning av macho-cowboyen Wayne Jenkins (Jon Bernthal) blir rika som troll genom att systematiskt råna och spöa både misstänkt kriminella och oskyldiga.

Fler gripna betyder bättre statistik och fetare lönebonus för Jenkins och hans medlöpare. De planterar falska bevis, langar vidare beslagtaget kokain och kvitterar ut hundratals timmar falsk övertid. Sedan blåser de pengarna på strippklubben.

Ett parallellt spår följer justitiedepartementets advokat Nicole Steele (Wunmi Mosaku), som utreder polismyndighetens många medborgarrättsliga övergrepp som aldrig leder till åtgärder, och hur skattemedel till reformer fastnar i ett byråkratiskt helvete.

Även internutredningen av Jenkins vilda gäng kryper allt närmre, med en telefonavlyssning som ekar av ”The Wire”-nostalgi.

Serien skildrar ett system som underlättat korruptionen. Där många poliser hellre begår mened än sviker kårandan. Och varför inte? Ingen blir av med jobbet ändå. Att åtala är också svårt, särskilt med ett underskott på opartiska jurymedlemmar utan negativa erfarenheter av polisen i Baltimore.

David Simon och George Pelecanos sex delar korta bearbetning av ”We own this city” är en fristående berättelse. Den är snabbare, mer driven av adrenalin, men miniserien delar ändå DNA med ”The Wire”. Många av skådespelarna från den gamla serien återkommer dessutom lite otippat i nya roller.

Det tog exempelvis en stund att vänja sig vid Jamie Hector som mordutredare med ett plågat samvete. I ”The Wire”-sammanhang mest känd som den episkt känslokalla gängledaren Marlo Stanfield.

”We own this city” förmedlar även David Simons brinnande hat för USA:s ”krig mot narkotika” tydligt, där en militariserande polisstyrka har gjort medborgarna till fiender på ett slagfält.

Delar av serien utspelar sig i kölvattnet av Freddie Grays död 2015. En svart man som greps och dog i polisförvar. ”We own this city” knyter fallet och de följande upploppen till en lång tradition av rasism och profilering. Tyvärr är scenerna mellan demonstranter och polis seriens svagaste.

Serien är däremot briljant i knarrig kontorsmiljö, och otäckt realistisk i sina nedslag från alla orättfärdiga razzior.

”We own this city” är främst ett vykort från ett samhälle där strukternas tystnadskultur och grupptänk har lett till moraliskt förfall. Alltsammans hårt och underhållande förankrat av Jon Bernthals maximalistiska skådespelarprestation.

Det här är en analys

Slutsatserna är journalistens egna. SVT:s medarbetare agerar inte i något politiskt parti-, företags- eller intresseorganisations intresse. Det är förenligt med SVT:s sändningstillstånd §8 att ”kommentera och belysa händelser och skeenden”.