• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Omar Rudberg och Edvin Ryding som Simon och prins Willhelm i Young Royals. Foto: Netflix

Tv-recension: Netflix svenska satsning Young Royals menar allvar men någonting saknas

Uppdaterad
Publicerad

Netflix återvänder till överklassen i den nya serien Young Royals, där tonårsprinsen Wilhelm tvingas konfrontera sin sexualitet på ett elitinternat. Seriens huvudroller har fin kemi men känslan av att någonting står på spel saknas, tycker Kulturnyheternas Kim Veerabuthroo Nordberg.

Prins Wilhelm önskade ett vanligt tonårsliv. Men efter ett krogslagsmål med påföljande skandalrubriker tvingas han av drottningmodern (Pernilla August) in i fållan: han ska följa i familjens fotspår på elitinternatet Hillerska.  

Där kan inget gå fel? 

Hillerska visar sig förstås vara klassiskt Ondskan-land: raka ryggar och “godmorgon fröken Ådahl”. Skolan är uppdelad mellan de ofta adliga snorungar som bor på internatet, och “externa” – alltså sådana som inte har råd att bo på skolan och följaktligen kallas “sossar”. Till de senare hör Simon (Omar Rudberg), en småstadsgrabb med ett hjärta av guld och gudabenådad sångröst.  

En omöjlig kärlekshistoria mellan den blyge prinsen och sossen från fel sida av stan inleds, och ställs på sin spets när William oväntat hamnar överst i tronföljden. Går det an att vara bög och kung samtidigt? 

Finast i Young Royals är skildringen av ungdomstidens Sturm und Drang: det är fjunigt och finnigt och nervöst på samma gång. Kärleksscenerna mellan den utmärkte Edvin Ryding och Omar Rudberg fångar såväl den stjärnögda ömsintheten som förälskelsens fånigt bubblande lycka.  

Svartsjukan och småaktigheten får ett härligt avskyvärt ansikte hos berättelsens antagonist: den pennalistiske August, lidelsefullt och intensivt spelad av Malte Gårdinger.  

I likhet med i Netflix första svenska originalproduktion Störst av allt (2019) axlas en av de bärande rollerna av en skådespelardebutant från popgruppen FO&O. Då var det Felix Sandman, nu Omar Rudberg. Där Sandman visade sig vara en naturkraft träffar Rudberg visserligen exakt i det ömsinta registret men är mindre säker i explosionerna.  

Att han satts att sjunga solo minst en gång per avsnitt distraherar, eftersom det leder tankarna bort från dramat och mot hans karriär som popsångare.  

Det väcker en inte så stilla önskan om att svenska dramaproducenter upphör med det allt vanligare beteendet att låta kändisar utan erfarenhet ta sig an bärande roller. Ta ansvar och odla talangen hos yrkeskunniga skådespelare istället. Hantverksskicklighet före hajp, även om det kostar.  

Young Royals är en serie som menar allvar. I berättelsens hjärta bultar den moderna människans dilemma: min frigörelse eller traditionen? I världens mest individualistiska land känns frågan lite... oviktig. Trots antydningar om nedärvd hederskultur hos enprocentarna.  

I övrigt ett fint hantverk av huvudförfattaren Lisa Ambjörn och regissören Rojda Sekersöz, båda lovande kreatörer i början av sina karriärer och väl värda att hålla ögonen på.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.