Clara Sola är en samproduktion mellan flera länder, däribland Sverige och Costa Rica där filmen är inspelad. Förra året blev filmen uttagen i sidosektionen Quinzaine des realisateurs på filmfestival i Cannes och har nu blivit nominerad till nio Guldbaggar.
Filmen har fått en massa nomineringar i tunga kategorier. Är det någon Guldbagge du hoppas extra på?
– Nej det gör jag inte, det är bara kul att alla i teamet får uppskattning. Vi har redan en skalbagge som är en karaktär i filmen, så det är ju lite roligt. Sen hoppas jag så klart att folk ska gå och se filmen på bio, säger regissören Nathalie Álvarez Mesén.
Vill väcka samtal
Filmen handlar om 40-åriga Clara som bor i en by i Costa Rica, där regissören själv växte upp. Människor i byn tror att Clara har en särskild kontakt med Gud och kan hela människor. Clara hålls tillbaka av sin strängt religiösa mamma, men vill – liksom sin systerdotter – bli fri och självständig. Sakta bryter hon sig fri från samhällets religiösa och sociala normer och tar makten över sin sexualitet.
Varför ville du göra filmen?
– Av olika anledningar men mest för att jag vill väcka tankar och samtal, särskilt inre samtal, om vad det finns för patriarkala normer som ärvs från generation till generation. Även samtal om sexualitet och vår relation till naturen, om vad det finns för gränser mellan oss och naturen och om de borde finnas, säger regissören Nathalie Álvarez Mesén.
Andlig kontakt med naturen
Vid sidan av religionen spelar naturen en viktig roll i filmen, som innehåller inslag av magisk realism. Clara har en andlig kontakt med djur och växtrike och även Nathalie Álvarez Mesén ser naturen som en speciell plats.
– För mig är religion något som kan ge samhörighet, men som också begränsar och sätter regler. I naturen kan jag vara mer fri, jag behöver inte spela en viss roll när jag är i skogen. Så det innebär en viss befrielse från normer helt enkelt.
Alla filmens skådespelare är amatörer och Wendy Chinchilla Araya, som spelar Clara, är dansare.
– Jag är själv mimskådespelare, så jag jobbar mycket med kropp och fysikalitet. Jag var helt övertygad om att det skulle vara en dansare som skulle göra den här väldigt fysiska rollen, som också är en stilla roll men med inre rörelser. Med Wendy jobbade vi mycket med inre bilder av djur och natur, till exempel av vargar eller rötter som kryper i kroppen, säger Nathalie Álvarez Mesén.