Artisten Rihanna blev 2009 misshandlad av sin dåvarande pojkvän, artisten Chris Brown. Därför var det många användare som reagerade när en annons i appen Snapchat ställde frågan vem man helst skulle slå till: Chris Brown eller Rihanna.
Företaget gick snabbt ut och bad om ursäkt och kallade annonsen ett misstag. Rihanna svarade att hon inte godtar ursäkten.
”Skäms”
”Jag hade velat kalla det okunskap, men jag vet att ni inte är så pass dumma. Ni spenderade pengar på att animera något som medvetet skuldbelägger offer för misshandel i hemmet och gjorde ett skämt av det. Skäms. Fimpa hela app-kulturen.”, skriver Rihanna via sitt konto på konkurrent-appen Instagram.
Efter kritiken sjönk värdet på moderbolaget Snapchat Inc med 5 procent – nästan en miljard dollar, motsvarande över 8 miljarder kronor, rapporterar nyhetsbyrån Reuters.
Även Kylie Jenner missnöjd
Via Snapchat kan man skicka meddelanden och bilder som försvinner när man läst dem och lägga upp videoklipp i rad i så kallade ”stories”. Efter att konkurrenter som Instagram och Facebook messenger börjat med liknande funktioner har det gått utför för appen ekonomiskt.
En omgörning av designen har tidigare sänkt värdet på aktien och företaget har fått dålig kändis-PR via Kylie Jenner, som tweetade att hon inte längre använder appen.