I en debattartikel i Dagens Nyheter skriver Lola Arias, performancekonstnär och teaterregissör, att Ruben Östlund använt hennes namn utan hennes tillåtelse i The Square.
Filmen The Square är uppkallad efter konstverket kring vilket filmen kretsar. I verkligheten är verket – Rutan – skapat av Östlund själv och Kalle Boman, men i filmen har konstnären fått namnet Lola Arias – något som skadar den verkliga konstnärens rykte, enligt henne själv.
Tillskrevs ”banalt” verk
”Tack vare Östlund och hans konstnärliga samarbetskoncept, som snarare liknar ett övergrepp, har mitt namn förknippats med det jag anser vara ett banalt konstverk”, skriver hon i DN.
I den spanska tidskriften Fotogramas har Östlund dessutom tillskrivit Arias hela verket och sagt att idén till filmen kom till då han såg ”en installation av den argentinska konstnären Lola Arias som hette The Square”.
Provspelade
Arias skriver att hon provspelat för en roll i filmen som verket The Squares konstnär, som då hette ”Natalia X”. Hon fick betalt för en Skype-intervju, som eventuellt skulle användas i filmen. I slutänden användes inget inspelat material med Arias, men den fiktiva konstnären hade nu fått hennes namn.
Redan i november talade Lola Arias med den argentinska tidningen Clarín om namnförvirringen men nu inför Oscarsgalan, där The Square är nominerad till bästa icke-engelskspråkiga film, har historien fått vingar utanför Arias hemland.
”Förstår om hon är besviken”
Till DN säger Ruben Östlund att han ofta använder skådespelarnas riktiga namn, så även i detta fall, även om scenen med Lola Arias är bortklippt.
– Jag förstår att hon är besviken över att vara bortklippt ur filmen. Olyckligtvis händer det ganska ofta i klippningsprocessen. När det gäller namnet på karaktären använde vi alltid Lola Arias.
Kulturnyheterna har sökt Ruben Östlund.